måndag 20 januari 2020

Mål 2020

I fredags skrev jag om hur det gick för mina mål 2019 och nu tänkte jag lista upp de nya målen som gäller för detta år.

Börsen gick riktigt bra förra året och det finns en risk att det kanske inte får lika bra i år så jag kommer att vara konservativ i min ekonomiska mål.

1. 180.000 - 200.000 kr i aktier

Målet är att nå minst 180.000 kr totalt i värde i mina depåer men helst skulle jag vilja nå den magiska gränsen på 200.000 kr. Avkastningen på börsen kommer att avgöra hur detta går då jag just nu har ett aktievärde på lite över 110.000 kr och planerar sätta in 60.000 kr i nyspar under året. Jag hoppas även att jag ska kunna göra insättningar när jag får återbäring och bonus från mina köp via kreditkort och cashbacksidor som ex. refunder.se, cashbackshopping.se m.m. Det är inga stora slantar men med tiden kan det ge en betydande skillnad på portföljen.

2. 10 nya kunder

Förra året startade jag min nya verksamhet som redovisningskonsult och just nu har jag 4 kunder. Målet är att verkligen komma igång med verksamheten och ta in minst 10 nya kunder under året. Jag har börjat med att sätta upp annonser på Google och skicka ut brev till närliggande företag.

Planen är att erbjuda en helt digital tjänst där allt sker genom en app och detta gör att jag kan ta emot kunder från hela Sverige. 2 av de kunder som jag har idag finns i helt andra städer och det har fungerat bra med att hålla kommunikationen via appen, mail eller telefon.

Drömmen är att denna verksamhet ska bli så stor att jag kan sluta mitt heltids jobb inom detaljhandeln och jobba heltid med redovisning istället. Bäst av allt är att då allt sköts digitalt så kan jag sköta verksamheten från varsomhelst, Sverige, Portugal eller Vietnam.

Nu till lite egen reklam:
Söker du en redovisningskonsult som likt dig varit egen företagare under många år så är du välkommen att kontakta mig genom kommentar fältet nedan eller DM på Twitter. Jag erbjuder både fast pris och tim pris till låga priser. Jag kan hålla låga priser då jag sköter allt digitalt och jobbar hemifrån utan dyra lokal kostnader. Jag kan ta emot kunder från hela Sverige.


3. Nå 83 kg

Hälsan var det som jag lyckades sämst med under 2019 så i år ska jag verkligen försöka ta tag i det. Jag tänker ha samma mål som förra året så att jag har en bra chans att kunna nå det. Idag väger jag nästan 90 kg så det krävs en hyvling av 6-7 kg för att nå målet. Teoretiska sett borde detta vara det lättaste att nå men i praktiken det svåraste. 🤔

Hur ser din mål för 2020?


Gratis Aktiehandel (Annons)
  • Avanza erbjuder courtagefri (gratis) handel i aktier för alla nya kunder som har ett depåvärde på mindre än 50000 kr hos Avanza. Avanza var mitt första konto med courtagefri handel men nu ligger depåvärdet på drygt 42000 kr och därför kommer inga flera insättningar att göras på detta konto. Starta här en gratis ISK depå hos Avanza. (annonslänk)
  • Nordnet erbjuder gratis handel i aktier så länge depåvärdet är mindre än 80000kr. Jag har tyvärr varit kund hos Nordnet i många år så jag kunde inte ta del av detta erbjudande. Öppna ett gratis ISK hos Nordnet här. (annonslänk)
  • Degiro erbjuder gratis handel i aktier så länge depåvärdet är mindre än 1 miljon kr och här jag nyss öppnat ett konto och börjat köpa aktier. Max 5 affärer får göras per dag för att slippa courtage. Pappersarbetet för att starta ett konto här är extremt jobbigt men när det väl är gjort har det ändå fungerat ok. Appen och hemsidan ligger långt efter vad Nordnet och Avanza gör men för långsiktig investering fungerar det ändå ok. Jag använder mig av Avanza appen för att hålla koll på orderdjup och nyheter medan jag gör köpen i Degiro. Öppna ett gratis konto hos Degiro här. (annonslänk)

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från Pixabay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar