onsdag 30 november 2016

November rapport

Detta blir min första månadsrapport och kommer att sammanfatta hur November månad har gått. Denna månad kommer jag bara att skriva om hur det har gått för aktieportföljen men min plan är att i nästa månadsrapport även skriva om mina andra tillgångar och investeringar.

Från början har jag haft Electra och H&M samt en depå med mindre innehav som är en kvarleva från IT-kraschen och detta blir min första månad med min nya strategi att köpa större och mer stabila företag med utdelning samt till mindre del några tillväxt företag med högre risk.

Resultat November
Depån: 15.254
Kapitalförsäkring: 125.843
Totalt portföljvärde: 141.127 kr
Insättning November: 80.000
Total insättning: 131.630
Utdelning November: 0
Utdelning 2016: 2370

Då jag tidigare ägt Electra och H&M under många år har jag till GAV värdet för dem aktierna i totalt insättning så att vi lätt kan se hur stor värdeökning portföljerna har haft. För depån kommer jag att lägga till hela värdet som jag har idag under total insättning då jag har tyvärr ingen aning om vad jag gav för dem runt år 2000.

Här nedan kan du se vilka innehav jag har just nu samt GAV och marknadsvärde.

Kapitalförsäkring November 2016
Depå November 2016
När Trump vann presidentvalet i USA trodde jag att börsen skulle gå ner en aning och jag satte då in ytterligare 60000kr på kontot. Tyvärr blev det ingen rekyl nedåt utan börsen gick uppåt istället vilket väldigt få hade förutspått. Så de senaste veckorna har jag letat efter aktier och preferensaktier att investera i och börja bygga upp min aktieportfölj. Jag har fortfarande en bra bit över 30000kr som inte är investerade men jag har inte bråttom utan försöker hitta bra köplägen.

Denna månad gav ingen utdelning och jag räknar med att December kommer inte heller att ge något. Det blir först nästa år som jag kommer att få se mer utdelningar. De utdelningar jag har fått 2016 kommer till största del från Electra och till en mindre del från H&M.

Portföljen har tyvärr inte gett ett så bra under November månad men som långsiktig investerare bör man såklart inte bry sig så mycket om kortsiktiga svängningar. Vi får se om jag kanske kan få en uppgång inför julen.

Hur har det gått för dig under November?

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar