söndag 14 maj 2017

Veckorapport V.19 microanalys Philly Shipyard

Ännu en vecka är slut och totalt sett gick portföljerna praktiskt taget +/- 0 men ett plus är dock att trading verksamheten gav ett riktigt fint resultat jämfört med de 2 senaste veckorna. Om jag inte hade hållit på med tradingen så skulle portföljerna ha varit en bit in på minus istället.

Veckans stora surdeg var Philly Shipyard som gick ner från plus några hundralappar till minus 1500 kr i den långsiktiga portföljen. Nedgången har troligen med att bolaget ännu inte fått några fler order och att de tillfälligt drog tillbaks den kvartalsvisa utdelningen. Bolaget försöker vara extra försiktiga såklart tills nya order kommer in men det fundamentala i bolaget är fortfarande riktigt starkt.

Philly Shipyard gjorde en storvinst det senaste kvartalet och har idag en kassa på 51,6 NOK/aktie, riktigt bra med tanke på att slutkursen i fredags var 57,25 NOK. I april kom ytterligare 18,8 miljoner dollar eller ca 14,4 NOK/aktie in till kassan i form av en utdelning från Philly Tankers AS. Utöver detta har de fortfarande orders värde 624 miljoner dollar med leveranser ända fram till Q1 2019. Att bygga stora fartyg är dock långa projekt som kräver långa framförhållanden och jag förstår att styrelsen vill ta det säkra före det osäkra och hålla inne med pengarna tills de har säkrat en eller flera nya kontrakt.

Min slutsats är att Philly Shipyard fortfarande är ett fint företag att placera i långsiktigt och speciellt nu när kursen är så låg. Sedan ett antal månader tillbaks har jag som sagt ägt aktier i bolaget i min långsiktiga portfölj men i torsdags ansåg jag att kursen gått ner så mycket att jag bestämde mig att köpa in ytterligare 200 aktier i en kortsiktig position. Målet här är att sälja när kursen når 65 NOK och då ta en kortsiktig vinst. Vi får se hur det går under veckorna som går.

Mer info om Philly Shipyard hos Avanza. (Adlink)

Trades

NetEnt Köpt 25-27/4 Sålt 8/5 Vinst 1520 kr
Swedol köpt 2/5 Sålt 8/5 Förlust - 806 kr
Swedbank köpt 29/3-30/3 sålt 9/5 Vinst 765 kr
Troax köpt och sålt 9/5 Vinst 152 kr
Troax köpt och sålt 9/5 Vinst 228 kr
Annexin köpt 9/5 sålt 10/5 Vinst 686 kr
Byggmax köpt 27/4-2/5 sålt 10/5 Vinst 979 kr
Kopparbergs köpt 5/5 sålt 12/5 Vinst 395 kr
Total Vinst 3919 kr

Som du kan se gick tradingverksamheten riktigt bra under förra veckan där NetEnt gav den största vinsten men flera mindre vinster bidrog också till det stora hela. Jag testade även lite daytrading genom två lyckadede trades i Troax under veckan, inga enorma summor men ändå rätt ok.

Annexin tradade jag på gapet mellan köp och sälj och det blev riktigt lyckat denna gång. Den skuldfria kassan i Annexin ligger på hela 9,15 kr/aktie så allt under detta borde vara undervärderat då du får själva verksamheten gratis eller t.o.m. betalt för att köpa den. Aktiekursen ligger idag 9,25 kr men kursen har pendlat friskt mellan 8 och 9 de senaste dagarna. Långsiktigt har jag dock inga tankar om bolaget då det kan antigen bli en hit eller gå i graven. Kortsiktigt kan det dock alltid finnas chanser att trada lite.

De närmaste veckorna är planen att göra om tradingportföljen (ISK) så att den endast innehåller innehav som är större än 16000 kr i värde. När jag lyckats göra detta kan jag gå upp i Nordnets trappstege och välja courtage nivå Liten vilket ger en courtage avgift på 0,15% istället för dagens 0,25%. Jag har även tänkt på att öppna ett konto med Nordea som endast tar 0,06% i courtage (även vid små affärer) men jag har samtidigt hört att deras användargränssnitt är mycket sämre än Nordnets och Avanzas så vi får se vad jag gör med det.

Hur gick veckan för dig?

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i Philly Shipyard, Swedol, .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar