fredag 29 december 2017

Budget inför 2018


Nu är det bara någon dag kvar på 2017 och under mellandagarna har jag suttit framför datorn och planerat 2018. Tidigare har jag aldrig lagt upp en budget utan det som blivit över har jag låtit vara på bankkontot eller investerats lite blandat. Detta blir alltså min första privata budget och innehåller min lön och de kostnader som jag står för i familjen - vilket är det mest tyvärr. 😞


Inkomster21000
Hyra−6550
El−400
Försäkring−155
Mobilabonnemang−598
Busskort−860
Radiotjänst −195
Mat−5000
Nöjen−2000
Netflix −109
Övrigt−1000
Totala kostnader−16867
Kvar4133

Min fru har också en lön men vi har bestämt oss att hennes pengar går till barnens kostnader, hennes privata kostnader samt sparande inför vårt framtida köp av mark och hus i Vietnam. Tanken är att när vi går i pension ska vi ha ett betalt och klart hus i Vietnam och bo där större delen av året. Detta innebär också att våra kostnader borde bli mycket mindre än vad de skulle vara i Sverige.


Nu när jag har ställt upp allt tycker jag att jag har alldeles för höga kostnader och kvar blir endast drygt 4000 kr vilket är exakt det jag har tänkt föra över till min ISK varje månad under 2018. Jag har inte ens räknat med semester kostnader men det är såklart en kostnad som jag borde kunna lägga inom nöjen och övrigt. 

Kostnaderna under 2018 måste helt klart ner speciellt då min hyresvärd planerar att totalrenovera vår lägenhet och därefter höja hyran rejält. Hur mycket får vi nog veta snart men jag misstänker någonstans runt 2000kr/mån extra. Så närmaste veckorna blir det att koncentrera hur jag kan sänka mina kostnader.

Kom gärna med förslag och lägg en kommentar om hur jag kan sänka mina kostnader.

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som jag skrivit om ovan.

Bild från Pixabay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar