torsdag 15 augusti 2019

Finslipat och skrivit ner min strategi


I början av året hittade jag och min fru en bit mark i Vietnam och valde då att investera det mesta vi hade i markköpet. I och med detta försvann större delen av mitt portföljvärde och jag valde samtidigt att göra en omstart av mina investeringar, att endast investera i Investmentbolag i min pensionsfond.

Investmentbolagen har historiskt sett utklassat index och de flesta ger faktiskt en fin utdelning varje år. Jag har insett att min stockpicking är minst sagt dålig och jag har inte särskilt mycket tid över för att analysera alla de bolag som finns på börsen så investeringar i investmentbolag känns som en riktigt bra semi passiv investering.

Jag har nu finslipat min investeringsstrategi och klickar du här hittar du min strategi. 

Jag har under åren tyvärr hoppat mellan strategier men kommit underfund med att det bästa är att hålla mig till en långsiktig strategi och endast investera i investmentbolag.

Planen är att få en avkastning på 10-15% per år vilket är ungefär vad våra investmentbolag har avkastat de senaste decennierna. Använder jag mig av Z2036 sparkalkylator borde jag ha ett totalvärde på ca 3,1 - 5,8 miljoner kr vilket borde räcka gott och väl för att leva ett fint liv i Vietnam. Jag kommer dock troligen att utöka mina månadsinsättningar när jag får löneökningar och kanske när andra oväntade intäkter kommer in så förhoppningsvis ska totalvärdet vara högre än det jag räknar med.

MiljonMåls mål och strategier

Gratis Aktiehandel (Annons)
  • Avanza erbjuder courtagefri (gratis) handel i aktier för alla nya kunder som har ett depåvärde på mindre än 50000 kr hos Avanza. Avanza var mitt första konto med courtagefri handel men nu ligger depåvärdet på drygt 42000 kr och därför kommer inga flera insättningar att göras på detta konto. Starta här en gratis ISK depå hos Avanza. (annonslänk)
  • Nordnet erbjuder gratis handel i aktier så länge depåvärdet är mindre än 80000kr. Jag har tyvärr varit kund hos Nordnet i många år så jag kunde inte ta del av detta erbjudande. Öppna ett gratis ISK hos Nordnet här. (annonslänk)
  • Degiro erbjuder gratis handel i aktier så länge depåvärdet är mindre än 1 miljon kr och här jag nyss öppnat ett konto och börjat köpa aktier. Max 5 affärer får göras per dag för att slippa courtage. Pappersarbetet för att starta ett konto här är extremt jobbigt men när det väl är gjort har det ändå fungerat ok. Appen och hemsidan ligger långt efter vad Nordnet och Avanza gör men för långsiktig investering fungerar det ändå ok. Jag använder mig av Avanza appen för att hålla koll på orderdjup och nyheter medan jag gör köpen i Degiro. Öppna ett gratis konto hos Degiro här. (annonslänk)

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från Pixabay.

3 kommentarer:

  1. Vad kul med markköpet i Vietnam - STORT GRATTIS!! Hur ser planen med Vietnam ut? Det låter som en fin strategi att fokusera på långsiktighet och investmentbolag!

    SvaraRadera
  2. Tackar!
    Planen är att om ca 4-5 år bygga huset utan att behöva ta några lån. Med allt betalat och klart kan man leva på en mycket mindre peng i Vietnam.
    Då frugan är från Vietnam blir allt mycket lättare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow, vad häftigt!! Ska verkligen bli spännande att följa med på den resan :)

      Radera