tisdag 8 oktober 2019

Industrivärdens rapport


I fredags kom den senaste rapporten från Industrivärden och som väntat har inte särskilt mycket hänt. Industrivärden är ett investmentbolag som man inte ska äga om man tycker om snabba rörelser i portföljen utan här är det tråkig långsiktiga investeringar som gäller.

Tråkiga investeringar har dock visat sig vara väldigt lukrativt och något som kräver minimal arbetsinsats. Detta är något som Fredrik Lundberg har lyckats med galant både i Lundbergföretagen och i det kontrollerade Industrivärden. Lundberg bygger upp sina positioner sakta men säkert i fina storbolag som växer år efter år. Utdelningarna kommer in där en del går tillbaka till de egna aktieägarna medan den andra delen går till fler aktieköp.

De senaste årsboksluten visar att Industrivärden börjar gå mer och mer åt Lundberg hållet och gör inte allt för många affärer. Sakta men säkert bygger han upp en förmögenhet åt sig själv och sina aktieägare.

Helt dött har det.dock inte varit utan Industrivärden har köpt på sig aktier i Volvo för 1,6 miljarder kr, skanska 0,4 miljarder kr och 0,3 miljarder kr i Sandvik. Vidare har de bytt lite A aktier mot B aktier i Essity och SCA men vad jag har förstått har detta endast gjorts att inte komma över budpliktsgränsen och att därmed inte bli tvungna att lägga bud på båda bolagen.

De slutförde även försäljningen av ICA aktierna och återbetalade ett större lån så nu ligger skuldsättningsgraden på låga 3% och har gått ner med hela 4%-enheter sedan årsskiftet.

Jag har ägt Industrivärden genom Lundbergsföretagen när de handlades med en fin rabatt men för några månader sedan började Lundbergföretagen handlas med en större premie så jag valde att sälja av större delen av innehavet. Jag äger inte Industrivärden direkt då jag ville åtnjuta dubbelrabatten som jag fick genom att äga Lundbergföretagen med rabatt som i sin tur äger Industrivärden med rabatt. Jag verkligen älskar dubbelrabatt!!


Nu verkar dock inte Lundbergföretagen vilja komma tillbaka till rabatt igen så eventuellt kan det bli dags att köpa Industrivärden direkt istället då de ändå värderas med en rabatt på strax över 10% enligt ibindex.se. Just nu är dock kassan riktigt låg i Pensionsfonden så jag får nog vänta till nästa löning.


Gratis Aktiehandel (Annons)
  • Avanza erbjuder courtagefri (gratis) handel i aktier för alla nya kunder som har ett depåvärde på mindre än 50000 kr hos Avanza. Avanza var mitt första konto med courtagefri handel men nu ligger depåvärdet på drygt 42000 kr och därför kommer inga flera insättningar att göras på detta konto. Starta här en gratis ISK depå hos Avanza. (annonslänk)
  • Nordnet erbjuder gratis handel i aktier så länge depåvärdet är mindre än 80000kr. Jag har tyvärr varit kund hos Nordnet i många år så jag kunde inte ta del av detta erbjudande. Öppna ett gratis ISK hos Nordnet här. (annonslänk)
  • Degiro erbjuder gratis handel i aktier så länge depåvärdet är mindre än 1 miljon kr och här jag nyss öppnat ett konto och börjat köpa aktier. Max 5 affärer får göras per dag för att slippa courtage. Pappersarbetet för att starta ett konto här är extremt jobbigt men när det väl är gjort har det ändå fungerat ok. Appen och hemsidan ligger långt efter vad Nordnet och Avanza gör men för långsiktig investering fungerar det ändå ok. Jag använder mig av Avanza appen för att hålla koll på orderdjup och nyheter medan jag gör köpen i Degiro. Öppna ett gratis konto hos Degiro här. (annonslänk)

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

2 kommentarer:

  1. Spännande! Gillar utvecklingen, speciellt fokuset med att få ner låneandelen. Bra att se om sitt hus inför en ev. lågkonjunktur och ha ekonomiska muskler för ev. köp.

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig, det gäller att ha lite muskler när en lågkonjunktur kommer.

      Radera