fredag 14 augusti 2020

Hufvudstaden - Lundbergföretagens kassako nr 2


Lundbergföretagen är nog ökänt som investmentbolaget som äger sina företag under väldigt lång tid och utökar sin maktposition sakta men säkert under många år. De är kort och gott riktigt långsiktiga och verkar inte tycka om större förändringar. Detta är en strategi som har fungerat extremt bra under flera decennier och faktum är att Lundbergföretagen är ett av investmentbolagen som haft bäst totalavkastning på långsikt. 

Holmen som jag tidigare skrivit om klassar jag som Lundbergföretagens största kassako men detta företag har de ägt mycket längre tid än Hufvudstaden men pengamässigt kommer nog Hufvudstaden på 2:a plats.

Läs gärna mitt inlägg om en av mina andra portföljer om att bli en egen fastighetsmagnat.

Vi börjar med att gå igenom hur mycket Lundbergföretagen har fått i utdelning från Hufvudstaden under årens gång. 

1999 40 Mkr 
2000 61 Mkr 
2001 79 Mkr 
2002 93 Mkr 
2003 103 Mkr 
2004 112 Mkr 
2005 373 Mkr 
2006 135 Mkr 
2007 1082 Mkr 
2008 163 Mkr 
2009 177 Mkr 
2010 196 Mkr 
2011 215 Mkr 
2012 229 Mkr 
2013 243 Mkr 
2014 257 Mkr 
2015 271 Mkr 
2016 289 Mkr 
2017 308 Mkr 
2018 327 Mkr 
2019 345 Mkr 
2020 364 Mkr
Totalt: 5462 Mkr

Nu till lite egen reklam:
Söker du en redovisningskonsult som likt dig varit egen företagare under många år så är du välkommen att kontakta mig genom kommentar fältet nedan eller DM på Twitter. Jag erbjuder både fast pris och tim pris till låga priser. Jag kan hålla låga priser då jag sköter allt digitalt och jobbar hemifrån utan dyra lokal kostnader. Jag kan ta emot kunder från hela Sverige. www.sweweb.nu. ex. på tjänster är bokföring, löner, moms, deklarationer, bokslut, årsredovisningar och mycket mer.

Lundbergföretagen har alltså fått in mer än 5,4 miljarder kr i utdelningar under 21 år på en investering som har ett anskaffningsvärde på 2830 Mkr vilket är nästan dubbelt upp mot investeringen. Nu har jag bara tittat på utdelningarna men de äger fortfarande samma antal aktier som idag har ett värde på 10,7 miljarder kr. En formidabel värdeökning på ett företag som långsiktigt äger ett mindre antal fastigheter i några av Stockholms och Göteborgs bästa lägen men samtidigt tagit det väldigt försiktigt med nya investeringar. Faktum är att Hufvudstaden är lågt belånat jämfört med de flesta andra fastighetsbolagen på börsen och de har därmed en rejäl kassa att ta till om någon bra fastighetsinvestering skulle dyka upp. Under tiden låter dom kassaflödet strömma in från hyresintäkterna och slussar vidare en del av dessa till oss aktieägare i form av utdelning som praktiskt taget varje år ökar.


Helst skulle jag vilja äga Hufvudstaden genom Lundbergföretagen men då detta bolag värderas med en hög premie har jag valt att investera direkt i Hufvudstaden. Hufvudstaden värderas med en rejäl rabatt och jag har valt att köpa ganska mycket i bolaget som idag står för 5,8% av pensionsfondens värde och jag kan tänka mig att köpa fler aktier och därmed öka andelen.

Vad tycker du om Hufvudstaden?


Gratis Aktiehandel (Annons)
  • Avanza erbjuder courtagefri (gratis) handel i aktier för alla nya kunder som har ett depåvärde på mindre än 50000 kr hos Avanza. Avanza var mitt första konto med courtagefri handel men nu ligger depåvärdet på drygt 42000 kr och därför kommer inga flera insättningar att göras på detta konto. Starta här en gratis ISK depå hos Avanza. (annonslänk)
  • Nordnet erbjuder gratis handel i aktier så länge depåvärdet är mindre än 80000kr. Jag har tyvärr varit kund hos Nordnet i många år så jag kunde inte ta del av detta erbjudande. Öppna ett gratis ISK hos Nordnet här. (annonslänk)

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från Pixabay.

3 kommentarer:

  1. Bra inlägg. Kul att se hur deras utdelningar ackumulerats över tid. Har också en skvätt Hufvudstaden i portföljen. Förresten. Lagt till din blogg i min blogglänklista. Kanske du vill göra detsamma med min?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren Spartacus och nu har jag lagt in dig på min länklista.

      Radera
  2. Som många andra har jag också börjat köpa lite Hufudstaden (1,5% av portföljen)

    Mvh Jonas

    SvaraRadera