lördag 14 maj 2022

Ny Gratisportfölj


Många av mina blogg kollegor har skapat Gratisportföljer där tanken är att alla intäkter man får som inte kräver något extra jobb går in i en egen portfölj och får då rida på ränta på ränta effekten. De flesta har dock även tagit med pengar dom får från undersökningar vilket jag tycker är en liten grå zon då det kräver att man jobbar för att få in slantarna.

Min Gratisportfölj kommer att vara lite annorlunda, alla pengar jag får från cashbacksidor och bonus på kreditkort kommer att gå in i portföljen men jag kommer även att lägga in pengar från alla rabatter jag får under månaden. Ex. får jag kanske en bonuscheck från Citygross på 10% och gör då mina vanliga köp med den checken. Det jag sparar med denna bonuscheck kommer jag att lägga in i Gratisportföljen. Jag kommer dock att gå ännu djupare och även ta med andra rabatter, mängdrabatter som hela tiden finns i butikerna. Dom flesta butikerna skriver hur mycket rabatt man har fått totalt på kvittot så det blir ganska lätt att hålla koll. Denna portfölj blir kort och gott många små slantar från olika ställen som tillsammans ska bli en ansenlig summa speciellt när pengarna samtidigt investeras på börsen. 

Jag skapar denna portfölj då jag inte längre får lägga in pengar i min pensionsfond i avvaktan tills vi har köpt vår nya lägenhet nästa år. Det är en deal jag gjorde i slutet av förra året med min fru då vi måste spara till insatsen och då var tanken att inga risker får tas med dessa pengar. Det är inte det roligaste läget just nu när räntorna börjar gå uppåt och vi ska ta lån om ca 1 år men förhoppningsvis tar kriget slut innan dess och räntorna går då kanske ner igen. Hoppas får man ju alltid göra? :)

Då pengar från cashback, bonus, rabatter m.m. inte syns lika bra så blir det ett sätt för mig att kringå dealen med frugan och kunna fortsätta köpa aktier om än i mindre skala. För att få en start på portföljen kommer jag att försöka räkna ut hur mycket cashback och kreditkortsbonus jag har fått de senaste åren och låta detta blir grundinvesteringen till Gratisportföljen och tanken är sen att skriva uppdateringar i bloggen då och då, troligen varje kvartal. 

Annons: Varsågod! Här får du 100 kr i min favoritfond Spiltan Investmentbolag. Jag fondsparar på SAVR, plattformen som ger upp till 50% rabatt på fondavgifterna. Att ha fonderna där istället för hos banken ger mer pengar i slutändan. Kolla in! 

Som ni har förstått kommer det att bli långsiktig investering i denna portfölj och så här har jag räknat ut grundinvesteringen. Genom att klicka på länkarna nedan och själv öppna ett konto eller tecknar för ett kostnadsfritt kreditkort så hjälper du till att göda Gratisportföljen. Nedanstående länkar är reklam från respektive företag.

Komplett bank 491kr
Rocker 510kr 
ICA 180kr
Refunder 1538kr
Cashbackshopping 507kr
Rewardnetwork 522kr
SAVR 200kr
Totalt 3948kr

Jag har precis fört över pengarna till en ny kapitalförsäkring hos Avanza och dom borde komma in på måndag. Jag valde en kapitalförsäkring då man kan få en liten extra avkastning när Avanza lånar ut mina aktier till andra investerar. Summan kommer såklart att bli väldigt liten nu i början men denna portfölj är uppbyggd på just många bäckar små....

Första investeringarna kommer nog att bli i något billigt investmentbolag och fastighetsbolag som verkligen har nedvärderats den sista tiden. Vilket bolag tycker du är mest köpvärt just nu?

Jag hoppas att ni läsare kommer att tycka om experimentet och se hur pengarna växer sakta men säkert. Det gäller dock att ha tålamod då det kommer att ta några år innan man ser några större belopp i portföljen men detta känns ändå som ett ypperligt tillfälle att starta fonden då dom flesta bolagen är riktigt billiga just nu. Hade jag haft pengar så skulle jag ha investerat så mycket jag kunde.

Hatten av till Pappa Betalar? och The Dividend Story som gav mig inspiration till denna nya portfölj.

PS: Sparandet till pensionfonden kommer att starta igång igen i mitten av nästa år när lägenhetsköpet är klart.

Behöver ditt företag hjälp med bokföringen?

Söker du en redovisningskonsult som likt dig varit egen företagare under många år så är du välkommen att kontakta mig genom kommentar fältet nedan eller DM på Twitter. Jag erbjuder både fast pris och tim pris till låga priser. Jag kan hålla låga priser då jag sköter allt digitalt och jobbar hemifrån utan dyra lokal kostnader. Jag kan ta emot kunder från hela Sverige. www.sweweb.nu. ex. på tjänster är bokföring, löner, moms, deklarationer, bokslut, årsredovisningar och mycket mer.


Gratis Aktiehandel (Annons)

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från Pixabay.

1 kommentar: