fredag 22 juni 2018

Glad midsommar!


Nu har tiden för midsommar firandet kommit och jag tänkte skriva en liten lägesrapport.  Det var ett tag sedan jag skrev ett inlägg i bloggen och det finns två förklaringar till detta. För det första har jag jobbat ganska mycket den senaste tiden och för det andra har sparandet blivit lite tråkigare pga den långsiktiga strategin så det har blivit färre transaktioner.

Tråkigare och långsiktigare sparande är den nya strategin och passar mig bättre då jag nu inte har lika mycket tid att hålla koll på börskurser som jag hade förra året. Planen är att mer och mer gå över till att investera i investmentbolag som handlas till rabatt och låta några av finansvärdens bästa investerare ta hand om mina pengar. Företag som Latour, Investor, Öresund, Creades och Svolder har haft en väldigt bra historisk avkastning och jag räknar med att de ska kunna ge oss aktieägare en riktigt bra avkastning under många år framöver.

Min investering i Gamestop verkar hittills ha blivit en bra affär. Under veckan har de bekräftat att två intressanter håller på att förhandla om ett uppköp av bolaget men att det fortfarande är väldigt osäkert om det blir en affär. Aktiekursen gick upp en hel del efter dessa nyheter och jag börjar nu tänka på om det kanske är bäst att sälja av innehavet för att betala av den lilla skuld jag har i depån.  Jag har dock ingen brådska så jag får fundera mer under helgen.

Vad tycker du ska jag behålla eller sälja mitt innehav i Gamestop?

Tillbaka till investmentbolagen så tycker jag att värderingarna har kommit ner till fina nivåer jämfört med substansvärdet och jag skulle helst vilja köpa fler aktier i mina investmentbolag men just nu har jag inga pengar kvar i mina depåer. Att köpa aktier med en rabatt på 15-25% tycker jag är en riktigt bra affär.

Vilket eller vilka investmentbolag tycker du om?

Ha en trevlig midsommar allihopa!

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från Pixabay.

1 kommentar: