fredag 1 juni 2018

Månadsrapport Maj 2018

Maj blev en riktigt bra månad för mitt nettovärde då jag fick min slutlön från mitt förra jobb inkl. semesterersättning och det är bla denna summa som gjort att värdet har gått upp med mer än 48000 kr under månaden. Kul att få in en större bunt pengar men kanske lite jobbigt att inte kunna ta ut någon semester under året. Planen är att kanske ta ut någon vecka med obetald ledighet längre fram.

Största förändringen under månaden för portföljen var försäljningen av mina 800st Dala Energi aktier och förklaringen till min försäljning är att Nordnet ska börja ta ut en kvartalsavgift för att kunna ha onoterade aktier i depån så jag gjorde det enkelt för mig och sålde allt. Totalt efter courtage avgifter fick jag 10950 kr + 196 kr i utdelning vilket gav en totalt vinst på 1136 kr eller drygt 11% avkastning på denna affär. Min plan var från början at äga Dala Energi under väldigt lång tid men Nordnets avgifter skulle tyvärr äta upp stora delar av avkastningen. Jag kunde ha flyttat aktierna till Avanza men valde istället att dra ner helt på onoterat och koncentrera mig mer på noterade investmentbolag och utdelningsföretag.

Köp under Maj:

20st Cherry
30st Electra Sweden
6st Creades
30st Latour
200st Global Gaming

Det blev ganska många köp under maj och min investering i Global Gaming gjorde att jag blev tvungen att gå in krediten. Tanken är nu att vänta in utdelningar och fler insättningar för att täcka krediten innan jag börjar köpa mer men skulle det uppstå något bra köptillfälle så kan jag ändå tänka mig att göra fler köp på kredit.

Resultat Maj


Totalt portföljvärde: 138.281 kr
Likvider bankkonton: 314.590 kr
Toborrow: 0 kr
4Spar konto: 10.450 kr
Totalt värde: 463.321 kr

Insättning ISK: 4000 kr
Dala Energi + Golfstar + Sushirullen: 9.700 kr
Totalt KF + depå: 75.138 kr
Totalt ISK: 70.590 kr
Totalt Avanza KF: 20.000 kr
Totala insättningar: 179.428 kr

Mina portföljer hittar du nu i portföljsidan istället och här kan du följa hur de utvecklas live samt mängder med olika nyckeltal.

Sonens portfölj

Sonen gjorde en försäljning och det var Nobina som jag tyckte hade återhämtat sig riktigt snabbt så jag tog en liten snabb vinst åt honom. Jag köpte 15 aktier i Nobina för 40,2 kr/st i Juli förra året när aktiekursen hade fallit brant och tanken var att hålla kvar i dem för utdelningens skull. Nu hade aktiekursen återhämtat sig rejält och jag bestämde mig för att sälja för 61,4 kr. Sonen gjorde en vinst på 314 kr eller 51,9% i totalavkastning.

Tyvärr går resten av portföljen lite halvdåligt så totalt sett ligger han på plus men inte mycket. Under månaden köpte jag 20st aktier i Latour och det innehavet har därmed seglat upp till ett av de större innehaven i sonens portfölj. Scandic Hotels är dock fortfarande hans största innehav.

Hur gick din Maj?

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från Pixabay.

3 kommentarer:

  1. För mig var maj en platt månad, +0.38%. Bättre än index i alla fall.

    Mvh,
    UtdelningsStudent

    SvaraRadera
  2. Tjeena en spännande blogg du har! en liten fråga bara varför använder du kredit när du har en stor kassa? Inväntar du någon större nergång eller varför vill du inte vara fullinvesterad som visat sig vara positivt över tid? Hur ser du på Nilörngruppen? Hade varit spännande med ett blogginlägg om en analys om bolaget.

    Mvh Marcus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marcus!
      Min fru och jag jagar mark i Vietnam och hon vill att jag har en stor del kontanter i beredskap till det köpet. Jag tyckte detta var helt ok då jag även anser att börsen är lite väl högt värderad just nu.
      De investeringar jag gör from detta år kan närmast betraktas som pensionssparande och kommer därmed att vara lägre än mitt totala värde. Kommer en större sättning på börsen kommer jag nog att börja spara ännu störe belopp.
      Nilörngruppen var från början en kortsiktig placering som jag senare ändrade till långsiktig mest då Traction är en stor ägare i bolaget. Jag borde dock ta mig tid att göra en lite längre analys av bolaget och då kommer jag självklart att skriva ner den här i bloggen.

      Radera