lördag 6 juli 2019

Industrivärdens halvårsrapport 2019


Idag kom Industrivärdens halvårsrapport för 2019 ut och som vanligt var det inga chockerande nyheter eller stora förändringar som skett. Största händelsen var att Industrivärden sålt resten av deras ICA innehav och sänkte därmed skulden med 4,1 miljarder kr. Detta var dock ingen direkt nyhet då de sedan ett tag sedan informerat om att detta skulle hända. Trots att de under första halvåret köpt in aktier för 1,5 miljarder lyckades de få ner skuldsättningsgraden med 5 procentenheter till endast 2% vilket är riktigt lågt för Industrivärden.

Det verkar som att Lundberg får igenom sin vilja med att minska skuldsättningen till ett minimum men samtidigt göra små men stadiga inköp av fler aktier i innehaven. Under första halvåret köpte de aktier i Volvo för 0,8 miljarder, 0,4 miljarder i Skanska och 0,3 miljarder i Sandvik. Stadigt ökar de makten över sina portföljbolag och då de har koncentrerat portföljen till endast 8 innehav räknar jag med att detta kommer att fortsätta under många år. Troligen kommer de att sälja av kvarvarande innehav i SSAB då de tidigare sålt av en del och innehavet står för knappt 1% av portföljvärdet.

Jag räknar med att med Lundberg vid rodret kommer de att fortsätta bygga upp de resterande 7 innehaven och rapporterna bör nog bli ganska tråkiga framöver. Tråkigt är dock inget som behöver vara dåligt när man investerar i aktier speciellt då långsiktigt ägande i fina bolag har visat sig vara ett väldigt bra sätt att öka värdet. Själv äger jag inga aktier i Industrivärden utan valde att istället köpa in mig i Lundbergföretagen som till stor del består av just aktier i Industrivärden och då de handlades med rabatt kändes det som en bättre idé. Sonen har dock haft en större andel av hans portfölj i just Industrivärden.


Just nu handlas Lundbergföretagen med premie medan Industrivärden handlas med en rabatt på 12,57% (enligt www.ibindex.se) så det kan kanske vara en bra idé att börja köpa Industrivärden tills vidare. Skulle Lundbergföretagen gå ner till en lite större rabatt kommer jag såklart köpa Lundbergs istället igen. Båda bolagen anser jag vara väldigt bra innehav för alla som vill investera långsiktigt i investmentbolag. Tråkiga bolag kanske men med fin avkastning på långsikt.

Aktiekursen har de senaste 6 månaderna inte lyckats nå upp till Index (SIXRX) nivåer då Industrivärden totalavkastat 18% mot index 21%. Detta är såklart inte så bra men man bör tänka på att 6 månader är en extremt kort period för långsiktig investering och tittar vi på lite längre perioder har Industrivärden lyckats ge en totalavkastning som är högre än index.


3% överavkastning mot Index varje år i 10 år låter kanske inte som mycket men i det långa loppet blir det en väldigt stor skillnad. Jag har tidigare skrivit att Industrivärden fyllt 75 år och under dessa år har de avkastat 1,2% mer än index och hade du investerat 100kr i Industrivärden när de börsnoterades och återinvesterat alla utdelningar skulle du idag ha drygt 1360 000 kr men hade du istället följt index hade du endast haft 620 000 kr. Ränta på ränta effekten blir verkligen enorm under långa perioder.


Casha in bonusar (Annons)
Genom att klicka på mina värvningslänkar nedan så får du bonusar som gör att du raskt kan öka på din återbäringssumma från Cashbacksidorna. Nästan som Gratis pengar!
Refunder - Du får 50kr när du köper för mer än 100kr genom Refunder.
Bonusway - ger dig 100:- i bonus när du har gjort dina första köp.
Cashbackshopping - Får både du och jag 25kr i bonus.
Mybonus - Du får 50kr i bonus när du blir medlem och gör dina första köp.
Rewardnetwork - Tyvärr ger de ingen bonus men de verkar ha högre återbäring än de andra.

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bilder från Industrivärden.

2 kommentarer:

  1. Bra inlägg! Jag kör också cashback och skrev om det för ett par dagar sen på bloggen, har plockat ut 2623 hittills i år. Har du skrivit någon uppföljning på cashbacken på bloggen?

    Mvh / Frihetsmaskinen – Följ min resa till ekonomisk frihet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag konsumerar tyvärr väldigt lite så det har blivit sporadiska småsummor som har kommit in. Ibland kan man dock hitta prova på erbjudanden som tillsammans blir fina inkomster. Det var ett tag sedan jag skrev ner en uppföljning men borde nog snart skriva en igen.

      Radera