söndag 7 juli 2019

Köpvärda investmentbolag just nu


Investmentbolagen har gått upp rejält den senaste tiden och flera av de som jag tidigare handlat i värderas nu med premie. Ett ex är Lundbergföretagen som tidigare handlades med en helt ok rabatt till att nu handlas med ett par procent premie.

Jag har valt att sälja av en del av mitt innehav i Lundbergföretagen och sälja av helt i Creades som verkligen handlas med en rejäl premie men detta är investmentbolag som jag självklart kommer att köpa igen så fort aktiekursen kommer ner en bit.

Enligt ibindex.se värderas just nu Kinnevik till 10,22% mer rabatt än genomsnittet de senaste 5 åren och det är en rabatt som jag kallar köpvärd. Risken är dock högre i Kinnevik än vad det har varit tidigare och de konstiga svängningarna den senaste tiden i stora beslut har gjort att förtroendet för ledning är lågt just nu. Detta förklarar troligen den höga rabatten men med dagens rabatt på mer än 23% gör att man får hela Millicom innehavet på köpet när man investerar i Kinnevik till ett värde av 20 miljarder kr.



Öresund värderas också med nästan 10% extra rabatt jämfört genomsnittet på rabatten de senaste 5 åren. Här är dock rabatten inte så stor utan rabatten ligger på endast 2%. Öresund har dock under flera år värderats med premie så det är ganska ovanligt att de värderas med en rabatt. Förklaringen är att de inte lyckats göra så bra affärer den senaste tiden och avkastning ligger efter index. På långsikt har de dock överträffat index med klar marginal och jag väljer att fortsätta tro på Mats Qviberg och co verkligen vet vad de gör och att de kommer att ge oss aktieägare en fin avkastning på långsikt.

Så min köplista under veckan blir att inhandla mer aktier i Kinnevik och Öresund. Just nu äger jag 68 aktier i Öresund och i bakhuvudet finns det en liten plan att eventuellt köpa så att jag har fler än 100 aktier innan veckans slut.

Vad tänker du köpa nästa vecka?


Casha in bonusar (Annons)
Genom att klicka på mina värvningslänkar nedan så får du bonusar som gör att du raskt kan öka på din återbäringssumma från Cashbacksidorna. Nästan som Gratis pengar!
Refunder - Du får 50kr när du köper för mer än 100kr genom Refunder.
Bonusway - ger dig 100:- i bonus när du har gjort dina första köp.
Cashbackshopping - Får både du och jag 25kr i bonus.
Mybonus - Du får 50kr i bonus när du blir medlem och gör dina första köp.
Rewardnetwork - Tyvärr ger de ingen bonus men de verkar ha högre återbäring än de andra.

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från Pixabay.

2 kommentarer:

  1. Hej! Öresund som du skriver är ju ett uppenbart köpläge sett till den fina rabatten. Jag undrar hur du ser på dessa mindre investmentbolag och utdelning, hade det inte varit mer fördelaktigt att köpa och äga innehaven själv för att på så sätt kunna ta del av hela kakan (utdelnigen).

    //Nybörjaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nybörjaren,

      När investmentbolagen värderas med rabatt tycker jag att det är mest fördelaktigt att äga investmentbolagen då jag får köpa de underliggande företagen med rabatt.
      Om investmentbolagen värderas med premie tjänar man mer på att köpa de underliggande företagen direkt istället. Det har jag gjort i ex. Hexagon, Seuritas och Assa Abloy som till viss del finns i Latour som just nu värderas högt. Dessa innehav äger jag även pga MSAB som inte längre är börsnoterat.

      Radera