måndag 16 december 2019

Köpt Electrolux


Electrolux är ett klassiskt stort Svenskt industriföretag som gett sina aktieägare stor avkastning genom åren. Igår släppte de dock en vinstvarning och de kommer att ta en kostnad på drygt 70 miljoner dollar pga högre kostnader vid flytt av till ny fabrik i USA samt ökade lagerkostnader från en stor kund i USA. Dessa kostnader verkar vara av tillfällig sort och de kommer att ge stora kostnadsbesparingar från 2021 och framåt om allt går som det ska.

Börsen var dock snabb på sälj knappen och kursen sjönk rejält under gårdagen med hela 10,57% och jag valde att passa på och köpte 4st aktier till mig och 3st till sonen. Jag tycker att denna nedgång var en rejäl över reaktion och med tiden bör den korrigeras. Mitt köp har egentligen ingen tidshorisont så jag kan tänka mig äga Electrolux på kortsikt eller lite längre sikt. Skulle aktiekursen fortsätta att gå ner kan jag eventuellt köpa på mig fler aktier.


Electrolux storägare är Sveriges största investmentbolag Investor som jag också äger aktier i och de har varit ägare i Electrolux under många många år. Under tiden som jag väntar på en rekyl uppåt kan jag glädja mig till ca 3,4% direktavkastning och en intressant uppdelning av bolaget i början av 2020.

Köpte du några Electrolux under nedgången?

Länk till vinstvarningen hos Avanza: https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2019/12/15/electrolux-uppdatering-om-electrolux-verksamhet-i-nordamerika.html


Gratis Aktiehandel (Annons)
  • Avanza erbjuder courtagefri (gratis) handel i aktier för alla nya kunder som har ett depåvärde på mindre än 50000 kr hos Avanza. Avanza var mitt första konto med courtagefri handel men nu ligger depåvärdet på drygt 42000 kr och därför kommer inga flera insättningar att göras på detta konto. Starta här en gratis ISK depå hos Avanza. (annonslänk)
  • Nordnet erbjuder gratis handel i aktier så länge depåvärdet är mindre än 80000kr. Jag har tyvärr varit kund hos Nordnet i många år så jag kunde inte ta del av detta erbjudande. Öppna ett gratis ISK hos Nordnet här. (annonslänk)
  • Degiro erbjuder gratis handel i aktier så länge depåvärdet är mindre än 1 miljon kr och här jag nyss öppnat ett konto och börjat köpa aktier. Max 5 affärer får göras per dag för att slippa courtage. Pappersarbetet för att starta ett konto här är extremt jobbigt men när det väl är gjort har det ändå fungerat ok. Appen och hemsidan ligger långt efter vad Nordnet och Avanza gör men för långsiktig investering fungerar det ändå ok. Jag använder mig av Avanza appen för att hålla koll på orderdjup och nyheter medan jag gör köpen i Degiro. Öppna ett gratis konto hos Degiro här. (annonslänk)

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar av eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från Pixabay.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar