söndag 22 december 2019

Senaste förvärven av Traction


Traction är ett mindre investmentbolag som brukar vara känt för att vara väldigt defensivt och antalet affärer under ett år är väldigt få till antalet. Under förra veckan kom det dock en nyhet om att Traction förvärvat 14,2% av kapital och röster i det brittiska konsultbolaget Driver group för 4,2 miljoner GBP vilket är en ganska liten summa för Traction. Det är sällan jag får höra nyheter från Traction så jag var tvungen att kolla upp hur många affärer de verkligen har gjort under 2019.

Traction är som sagt väldigt defensiva och har en enorm kassa som istället för aktier investeras i lån och andra räntebärande placeringar. Enligt senaste rapporten  står de räntebärande placeringarna inklusive kassan för hela 46% av substansvärdet eller 1287 miljoner kr och med dagens ultralåga ränteläge kan man förstå att Traction inte kan tjäna så mycket på denna kassa. Kassans andel av substansvärdet har länge varit väldigt hög och frågan är såklart när de tänker investera pengarna i annat som kan ge bättre avkastning.


Olikt andra investmentbolag skriver Traction inte särskilt tydligt vilka andra köp de har gjort men 2st utöver Driver group kunde jag hitta. Traction har förvärvat ytterligare 220000 aktier i Nilörngruppen för 11,7 miljoner kr (55,7kr/st) samt 2,3 miljoner aktier i Poolia för 12 miljoner kr (5,3kr/st) eller 8% av Poolias aktiekapital. Båda affärerna har hittills varit lyckade och gett Traction några miljoner i avkastning men investeringarna är så små att de knappt märks i det totala substansvärdet.

Traction har en lång historia av fina investeringar som gett sina aktieägare bra avkastning men de senaste årens enorma kassa har dragit ner på denna avkastning. Jag skulle gärna vilja se lite mer investeringar från Tractions sida men vad vet jag, kanske har vi en kris bakom dörren och då kanske de kan de få användning av kassan.


Gratis Aktiehandel (Annons)
  • Avanza erbjuder courtagefri (gratis) handel i aktier för alla nya kunder som har ett depåvärde på mindre än 50000 kr hos Avanza. Avanza var mitt första konto med courtagefri handel men nu ligger depåvärdet på drygt 42000 kr och därför kommer inga flera insättningar att göras på detta konto. Starta här en gratis ISK depå hos Avanza. (annonslänk)
  • Nordnet erbjuder gratis handel i aktier så länge depåvärdet är mindre än 80000kr. Jag har tyvärr varit kund hos Nordnet i många år så jag kunde inte ta del av detta erbjudande. Öppna ett gratis ISK hos Nordnet här. (annonslänk)
  • Degiro erbjuder gratis handel i aktier så länge depåvärdet är mindre än 1 miljon kr och här jag nyss öppnat ett konto och börjat köpa aktier. Max 5 affärer får göras per dag för att slippa courtage. Pappersarbetet för att starta ett konto här är extremt jobbigt men när det väl är gjort har det ändå fungerat ok. Appen och hemsidan ligger långt efter vad Nordnet och Avanza gör men för långsiktig investering fungerar det ändå ok. Jag använder mig av Avanza appen för att hålla koll på orderdjup och nyheter medan jag gör köpen i Degiro. Öppna ett gratis konto hos Degiro här. (annonslänk)

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar av eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från Traction.se.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar