torsdag 23 januari 2020

Fint bokslut från Creades


Sven Hagströmers investmentbolag Creades rapporterade idag bokslutet för 2019 och det var helt klart intressant läsning. Avkastningen på substansvärdet gick upp 30% vilket är lägre än index som gick upp 35% men klart högre än deras egna avkastningskrav.

Största nyheten var väl dock den stora utdelningen på totalt 24,5 kr varav 14 kr är ordinarie utdelning och en annan nyhet är att utdelningen kommer att delas ut under 4 kvartal. Det är väldigt få bolag som delar ut pengar mer än en gång per år men det börjar bli en förändring och fler och fler bolag gör som de amerikanska bolagen och delar upp utdelningen under flera gånger. Creades aktiekurs gick dock upp 32,5kr när detta skrivs så denna stora utdelning har redan tagits igen av marknaden. Kom också ihåg att Creades värderas med en saftig premie på drygt 25% enligt ibindex.se.

Under året sålde Creades hela sitt innehav i Lindab och delar i Addnode vilket gav stora pengar in i kassan men detta betyder också att portföljen blev ännu mer koncentrerad i ett jättestort innehav. Avanza står nu för hela 33% av Creades substansvärde vilket jag anser är en alldeles för stor andel och när den enorma utdelningen har skickats ut till aktieägarna kommer Avanzas andel av Creades att sticka upp ännu mer. Avanza har dock varit ett väldigt bra innehav som gett fin avkastning under många år så kanske är det en bra idé att ha en så koncentrerad portfölj. Vad vet jag? Sven Hagströmer är en riktigt bra investerare som säkerligen vet mer än mig och kanske har Avanza en riktigt bra framtid som kommer att ge ännu högre avkastning till Creades.

Creades fortsätter att investera i onoterade bolag och under året investerade de hela 257 miljoner kr i PRNT Printing Solutions. Onoterade innehav står nu för 26% av portföljen och jag misstänker att denna andel lär öka under de närmaste åren. Under året slutfördes även försäljningen av det onoterade innehavet ACNE för 363 miljoner vilket tillsammans med försäljningarna i Lindab och Addnode svällde upp kassan till hela 812 miljoner kr eller 18% av substansvärdet.

Creades har även en aktiv förvaltning inom en kapitalförsäkring som vi tyvärr inte får vet så mycket om förutom att denna förvaltning gav en avkastning på 194 miljoner kr och det verkar vara något som de kommer att satsa mer på framöver.

Allt som allt en riktigt fin rapport men för mig är det synd att bolaget värderas med en så hög premie. Jag äger just nu inga aktier i Creades men har gjort det förut. Jag väntar på att bolaget ska värderas nära substansvärdet men helst med en liten rabatt och då kommer jag att börja köpa aktier i Creades igen.

Vad tyckte du om Creades rapport?


Gratis Aktiehandel (Annons)
  • Avanza erbjuder courtagefri (gratis) handel i aktier för alla nya kunder som har ett depåvärde på mindre än 50000 kr hos Avanza. Avanza var mitt första konto med courtagefri handel men nu ligger depåvärdet på drygt 42000 kr och därför kommer inga flera insättningar att göras på detta konto. Starta här en gratis ISK depå hos Avanza. (annonslänk)
  • Nordnet erbjuder gratis handel i aktier så länge depåvärdet är mindre än 80000kr. Jag har tyvärr varit kund hos Nordnet i många år så jag kunde inte ta del av detta erbjudande. Öppna ett gratis ISK hos Nordnet här. (annonslänk)
  • Degiro erbjuder gratis handel i aktier så länge depåvärdet är mindre än 1 miljon kr och här jag nyss öppnat ett konto och börjat köpa aktier. Max 5 affärer får göras per dag för att slippa courtage. Pappersarbetet för att starta ett konto här är extremt jobbigt men när det väl är gjort har det ändå fungerat ok. Appen och hemsidan ligger långt efter vad Nordnet och Avanza gör men för långsiktig investering fungerar det ändå ok. Jag använder mig av Avanza appen för att hålla koll på orderdjup och nyheter medan jag gör köpen i Degiro. Öppna ett gratis konto hos Degiro här. (annonslänk)

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från Creades.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar