söndag 2 februari 2020

Hejdå Degiro

När jag skapade min pensionsfond var tanken att jag så länge de gick skulle försöka köpa aktier till portföljen courtage fritt. Degiro var ett företag som erbjöd courtage fritt tills depåvärdet nådde 1 miljon vilket passade mig perfekt då värdet på pensionsfonden fortfarande är väldigt liten.

I fredags damp det ner ett mail i inkorgen som berättade att från 1:a februari kommer jag att bli tvungen att betala källskatten på alla utdelningar från Svenska bolag. Källskatten är den 30% skatt som betalas på utdelningar om man har en vanlig aktiedepå men när man har ett ISK konto betalar man inte denna skatt utan en schablonskatt på depåns värde istället.

Detta gör att den ekonomiska fördelen med att använda Degiro jämfört med de andra bankerna försvinner helt för mig och jag kommer from måndag börja sälja av mina aktier hos Degiro och istället köpa dom hos Avanza.

Denna förändring gör att jag inte längre kommer att kunna små trada med mina innehav och istället går över till mer köpa och behålla. Pensionsfonden kommer att framöver bli lite tråkigare med mindre antal affärer men kanske är det en bra förändring som tvingar mig att tänka på långsikt istället.

Vad tycker du om Degiros nyheter?


Gratis Aktiehandel (Annons)
  • Avanza erbjuder courtagefri (gratis) handel i aktier för alla nya kunder som har ett depåvärde på mindre än 50000 kr hos Avanza. Avanza var mitt första konto med courtagefri handel men nu ligger depåvärdet på drygt 42000 kr och därför kommer inga flera insättningar att göras på detta konto. Starta här en gratis ISK depå hos Avanza. (annonslänk)
  • Nordnet erbjuder gratis handel i aktier så länge depåvärdet är mindre än 80000kr. Jag har tyvärr varit kund hos Nordnet i många år så jag kunde inte ta del av detta erbjudande. Öppna ett gratis ISK hos Nordnet här. (annonslänk)

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

8 kommentarer:

  1. hur kan det komma sig? att betala källskatt på utd i svenska aktier, är det för att det är ett holländskt kapitalförvaltare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, stämmer helt. De har inte lyckats få ok av skatteverket att få tillbaks källskatten och tidigare har de kompenserat oss aktieägare men från 1 februari är det tyvärr slut med denna kompensation. Jag tycker att detta är väldigt tråkigt då jag annars tyckte att det mesta gick bra med Degiro.

      Radera
  2. Det är mycket trist och olyckligt. Det har varit fantastiskt att kunna handla courtagefritt, men nu får man ta sig en tankeställare om man skall stänga ner sitt konto. Hade det inte varit för att jag handlat med optioner hos dem hade svaret varit ett glasklart JA, att stänga ner depån. Det lät lite i mailet som att de försökt göra allt, men att det var svenska skatteverket som satt sig på tvären. Mycket tråkigt är det i alla fall då jag varit väldigt nöjd med dem i över 4år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också varit väldigt nöjd med Degiro men källskatten kan bli en ganska betydande avgift som vi ändå redan betalar en schablonskatt på ISK.
      Jag har följt dina optionsaffärer med stort nöje och när min pensionsfond kommer upp i tillräckligt stort värde skulle de kunna vara en bra idé för mig också.
      Tycker att det är konstigt att Skatteverket inte kunde hjälpa till då detta försvårar konkurrensen inom EU och om jag vore Degiro skulle jag anmäla det till EU.

      Radera
  3. "Detta gör att den ekonomiska fördelen med att använda Degiro jämfört med de andra bankerna försvinner helt för mig och jag kommer from måndag börja sälja av mina aktier hos Degiro och istället köpa dom hos Avanza."

    Du får inte göra affärer med dig själv! Det är marknadsmanipulation och uppskattas inte av FI.
    Läs mer på https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/aktier/vad-ar-marknadsmanipulation-och-insiderhandel.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Tack för tipset, jag får nog använda mig av Avanzas flytttjänst istället. Ska dock först kolla om Degiro skulle ta någon avgift för detta.

      Radera
    3. Såg nu att Degiro tar väldigt höga avgifter för en flytt "€ 10,00 per aktieslag/position + externa kostnader" så jag får nog sälja av och köpa senare istället så att det inte blir en matchande order. Det får ta lite längre tid helt enkelt.

      Radera