fredag 20 mars 2020

Extra Corona insättningar till Pensionsfonden


Ingen har nog missat att börsen har gått ner rejält eller t.o.m. kraschat p.g.a. Corona virusets extremt snabba framfart världen över. Företag efter företag stänger ner temporärt och aktiekurserna dalar ner rejält och detta ser jag som ett ypperligt tillfälle att investera mer snarare än mindre. Det är under dessa tillfällen som man med tiden kan få en rejäl värdeökning bara man har tålamod och inte riskerar mer än vad man kan undvara. Världen kommer inte att gå under denna gång heller men det kommer att gå trögt och dåligt under flera månader framöver, kanske något år men sedan borde vi få en uppgång igen.

Mitt mål i början av året har varit att sätta in 5000kr/mån i min pensionsfond som ska innehålla investmentbolag eller underliggande företag till dessa men som situationen är idag har jag valt att göra flera extra insättningar. Hittills har jag hunnit med att sätta in 3 x 5000 eller totalt 15000kr som jag såklart har investerat brett i min portfölj. Exempel på företag som jag har investerat i är bla:

Investor
Öresund
Traction
Indutrade
Assa Abloy
Industrivärden
Hexagon

Annons: Savr - Fonder för upp till hälften av avgiften jämfört med Avanza och Nordnet.

Vissa tycker nog att jag har varit lite för tidig och detta kan såklart vara sant men jag kommer att fortsätta även med mina månadsinsättningar så om det går ner mer kommer jag att kunna köpa fler aktier billigare än tidigare vilket jag tycker är extra roligt. Vi kommer att som sagt få en uppgång igen men det kan ta lite tid innan det händer och under tiden är det bara att vänta och köpa mer för de pengar jag kan undvara.

Jag har även sysslat med lite kortsiktig handel då aktiekurserna har varit rejält volatila. Ex. har Hexagon en tendens att sjunka rejält och sedan studsa uppåt rejält någon timme efter och i dessa lägen har jag köpt och sålt en aktie som jag ändå tänkt äga på mycket långsikt. Det är endast en lite del av portföljen som används för dessa kortsiktiga affärer och resten förblir stängda i byrålådan.


Mina reserver är väldigt låga just nu så jag kommer troligen vänta till löningen innan jag gör nästa insättning. Månadsrapporten kommer att bli en väldigt dyster läsning men på några års sikt tror jag att dessa insättningar kommer att ge mig en rejäl värdeökning. Det är bara att vänta och låta min investmentbolag tjäna pengar åt mig.

Detta är första gången jag tänker ta det lugnt och köpa fler aktier vid en börskrasch, vid tidigare krascher (IT, Finans) sålde jag det mesta efter att börsen gått ner rejält men detta har visat sig vara en riktigt dålig strategi. Tittar man i backspegeln har det alltid varit bättre att köpa när allt drar nedåt men självklart vill man kunna pricka botten vilket kan vara väldigt svårt. Ingen vet när det kan vända, det kan hända imorgon, om någon månad eller om något år men jag är ganska säker på att det kommer att vända. Hade jag vid tidigare krascher köpt mer och behållit aktierna hade jag idag varit mångmiljonär.

Nu till lite egen reklam:
Söker du en redovisningskonsult som likt dig varit egen företagare under många år så är du välkommen att kontakta mig genom kommentar fältet nedan eller DM på Twitter. Jag erbjuder både fast pris och tim pris till låga priser. Jag kan hålla låga priser då jag sköter allt digitalt och jobbar hemifrån utan dyra lokal kostnader. Jag kan ta emot kunder från hela Sverige. www.sweweb.nu. ex. På tjänster är bokföring, löner, moms, deklarationer, bokslut, årsredovisningar och mycket mer.



Gratis Aktiehandel (Annons)
  • Avanza erbjuder courtagefri (gratis) handel i aktier för alla nya kunder som har ett depåvärde på mindre än 50000 kr hos Avanza. Avanza var mitt första konto med courtagefri handel men nu ligger depåvärdet på drygt 42000 kr och därför kommer inga flera insättningar att göras på detta konto. Starta här en gratis ISK depå hos Avanza. (annonslänk)
  • Nordnet erbjuder gratis handel i aktier så länge depåvärdet är mindre än 80000kr. Jag har tyvärr varit kund hos Nordnet i många år så jag kunde inte ta del av detta erbjudande. Öppna ett gratis ISK hos Nordnet här. (annonslänk)

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från Pixabay.

2 kommentarer:

  1. Hej Miljonmål!
    Tycker du gör helt rätt att köpa mer aktier. Om det är för tidigt eller ej spelar mindre roll.
    Om 10 år kommer du vara glad för dessa köp!

    Pappa betalar? - Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej PB?
      Min sparhorisont är nästan 20 år och på denna tid kommer jag nog då en rejäl avkastning. Det gäller bara att hålla lugnet och tålamodet uppe och fortsätta köpa.

      Radera