söndag 25 juli 2021

Investmentbolagen har blivit dyra!

De flesta av er vet nog att min strategi går ut på att köpa investmentbolag och låta några av Sveriges bästa förvaltare ta hand om mina pengar. Jag valde även denna strategi då praktiskt taget alla investmentbolagen brukade värderas med rabatt mot substansvärdet men så är inte fallet idag.

Det senaste året har värderingarna för investmentbolagen verkligen skjutit uppåt vilket självklart har gett en väldigt positiv effekt till min pensionsfond men även gjort det svårt för mig hitta köpvärda investmentbolag. Vitsen för mig att köpa investmentbolag har varit just rabatten men även enkelheten i att bara köpa och låta portföljen växa men jag börjar bli lite orolig att premievärderingarna börjar bli för höga, speciellt när man kollar historiskt sett.

Många investmentbolag består av till stor del noterade börsaktier och det är därmed tämligen lätt att kopiera de underliggande innehaven och det gör att det känns extra våghalsigt att köpa investmentbolagen med en stor premievärdering. Ett exempel är Svolder som idag värderas med en premie på ca 21% enligt www.ibindex.se och innehåller endast börsnoterade innehav. Här skulle man lätt kunna köpa de underliggande innehaven och därmed spara in stora slantar. Om och när värderingen av Svolder går ner igen så kan man såklart sälja de underliggande bolagen och köpa Svolder igen. 

Behöver ditt företag hjälp med bokföringen?

Söker du en redovisningskonsult som likt dig varit egen företagare under många år så är du välkommen att kontakta mig genom kommentar fältet nedan eller DM på Twitter. Jag erbjuder både fast pris och tim pris till låga priser. Jag kan hålla låga priser då jag sköter allt digitalt och jobbar hemifrån utan dyra lokal kostnader. Jag kan ta emot kunder från hela Sverige. www.sweweb.nu. ex. på tjänster är bokföring, löner, moms, deklarationer, bokslut, årsredovisningar och mycket mer.

Om du vill testa att öppna ett kostnadsfritt ISK fondkonto hos SAVR så kan du lätt göra det via min värvningslänk.  (Annonslänk)

Ett dilemma är såklart de s.k. blandade investmentbolagen som äger både börsnoterade innehav och onoterade som man själv inte kan investera i. Här kan det kanske vara värt att investera även om investmentbolaget värderas med en mindre premie men frågan är hur mycket högre värdering kan man tåla? Själv tycker jag att en premie på upp till 10% för ex. Latour, Creades och Bure kan vara värt men idag värderas de med en premie som är klart högre än det.

Då jag anser att de flesta investmentbolagen värderas väldigt högt just nu kommer jag att fortsätta min strategi att köpa de underliggande bolagen istället. Senaste köpet var Avanza där jag köpte en del aktier när den dippade efter kvartalsrapporten. Avanza står för nästa 40% av Creades substansvärde så det kändes som en bra idé att köpa nu speciellt då min exponering mot Creades har varit väldigt liten. Planen framöver blir att köpa ett antal av de underliggande bolagen i Svolder då jag de senaste veckorna sålt av den stor del av mina svolder aktier. Antalet olika bolag i pensionsfonden kommer att svälla upp och portföljen kommer kanske att se lite spretigare ut men jag tror att jag borde kunna ge mig en överavkastning jämfört med att bara köpa och behålla de investmentbolag som idag värderas med en rejäl premie.

Skulle börsen börja värde investmentbolagen till rabatt igen så är strategin fast med att jag säljer av de underliggande bolagen och köper investmentbolaget igen.

Vad tycker du? Är investmentbolag för dyra idag?


Gratis Aktiehandel (Annons)
  • Avanza erbjuder courtagefri (gratis) handel i aktier för alla nya kunder som har ett depåvärde på mindre än 50000 kr hos Avanza. Avanza var mitt första konto med courtagefri handel men nu ligger depåvärdet på drygt 42000 kr och därför kommer inga flera insättningar att göras på detta konto. Starta här en gratis ISK depå hos Avanza. (annonslänk)
  • Nordnet erbjuder gratis handel i aktier så länge depåvärdet är mindre än 80000kr. Jag har tyvärr varit kund hos Nordnet i många år så jag kunde inte ta del av detta erbjudande. Öppna ett gratis ISK hos Nordnet här. (annonslänk)

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från Pixabay.


3 kommentarer:

  1. Ja när det inte finns några alternativ till börsen för att få nån avkastning värt namnet så får vi nog räkna med dessa höga värderingar tyvärr. Bra för personer som redan har stort kapital investerat, mindre bra om man försöker bygga upp sitt kapital. Stockpicking blir väldigt viktigt i en sådan här miljö.

    SvaraRadera
  2. Ja, de är för dyra. Jag har sålt svolder och köper när det är rabatt igen. Jag tror inte att ständig premie är det nya. It's not different this time.

    Mvh
    Tanga-Tony

    SvaraRadera
  3. Kommer också köpa när det blir rabatt igen. Fram till dess så kör jag billiga indexfonder. Då slipper jag fortfarande förvalta själv. Jag är så passiv så hängmattan och kläderna krympt.

    SvaraRadera