torsdag 27 maj 2021

Byggmästare Anders J Ahlström substansvärde idag


Det har hänt mycket sedan skrev om att Byggmästare Anders J Ahlström tog plats i min pensionsfond i Augusti 2020. Tyvärr gjorde jag lite för många kortsiktiga affärer i bolaget och missade helt uppgången nu när Volta Trucks eventuellt kommer att uppvärderas rejält.

Jag tog mig dock i kragen och köpte på mig rejält med aktier när aktiekursen började gå ner efter den stora uppgången. Det verkar hittills ha varit ett bra beslut och jag sålde av en mindre del idag och hoppas på att kunna köpa tillbaka dom om det skulle komma en dipp igen. 

Största nyheten i bolaget är såklart att Volta Trucks inleder en finansieringsrunda där hela bolaget värderas till 400 MEUR före nyemission vilket är ca 4 miljarder kr. Byggmästare Anders J Ahlström äger idag 34,6% av kapitalet som de värderar till 43,4 miljoner kr vilket innebär att om nyemissionen lyckas så har vi ett övervärde på 1341 miljoner kr. Men det är inte bara det som kommer att hända då de äger även ett konvertibel lån på 15 miljoner kr och här har jag inte lyckats få någon information om hur många aktier de kan få när de konverterar lånet till aktie i Volta Trucks. Jag misstänker dock att det kan ligga ett stort övervärde även i dessa konvertibler. 

Anlita mig som redovisningskonsult:
Söker du en redovisningskonsult som likt dig varit egen företagare under många år så är du välkommen att kontakta mig genom kommentar fältet nedan eller DM på Twitter. Jag erbjuder både fast pris och tim pris till låga priser. Jag kan hålla låga priser då jag sköter allt digitalt och jobbar hemifrån utan dyra lokal kostnader. Jag kan ta emot kunder från hela Sverige. www.sweweb.nu. ex. på tjänster är bokföring, löner, moms, deklarationer, bokslut, årsredovisningar och mycket mer.

Om du vill testa att öppna ett kostnadsfritt ISK fondkonto hos SAVR så kan du lätt göra det via min värvningslänk.  (Annonslänk)

Volta Trucks må vara den gladaste nyheten för oss aktieägare men det har även gått riktigt bra för bolagets största innehav Green Landscaping, som har gått upp rejält den senaste tiden. Byggmästare Anders J Ahlström äger 20,5% av bolaget och detta innehav värderas till 798 Miljoner kr jämfört med 466 Miljoner kr enligt senaste rapporten, ett övervärde på hela 332 Miljoner kr.

Substansvärde förändring jämfört med senaste rapporten

20,5% av Green Landscaping 332 Mkr
18% av Infrea -1 Mkr
2,7% av Azelio -6,5 Mkr
Volta Trucks 1341 Mkr

Totalt övervärde: 1665,5 Mkr eller 238 kr/aktie

Justerat substansvärde var i senaste rapporten 220 kr/aktie och om vi lägger till de kalkylerade övervärdena enligt ovan så bör det justerade substansvärdet idag vara 458 kr/aktie. Om nyemissionen för Volta Trucks går igenom så bör detta övervärde bli synligt men det ligger som sagt troligen ytterligare övervärden i innehavet av konvertibler i Volta Trucks, kanske några 100 miljoner kr.

Substansrabatten med ovanstående beräkningar ligger vid kurs 324 kr på ca 29% vilket nog kan klassas som den högsta rabatten av alla större investmentbolagen på börsen men allt beror dock på om nyemissionen i Volta Trucks går bra. 

Volta Trucks kommer att stå för en stor del av substansvärdet framöver och jag tycker då att Byggmästare Anders J Ahlström bör värderas med en rabatt men kanske inte så hög som 29% så bolaget verkar enligt mig vara attraktivt värderat.

Just nu äger jag 167 aktier i Byggmästare Anders J Ahlström vilket gör att innehavet har klart störst andel i pensionsfonden. Min plan är att göra en både lång-/kortsiktig affär där en del kan tänkas säljas om kursen skulle gå upp till strax under 390 kr/aktie och sedan behålla den andra delen på långsikt. Skulle det komma en dipp igen efter det så får jag såklart köpa fler aktier.

Vad tycker du om Byggmästare Anders J Ahlström och omvärderingen som skett i Volta Trucks?


Gratis Aktiehandel (Annons)
  • Avanza erbjuder courtagefri (gratis) handel i aktier för alla nya kunder som har ett depåvärde på mindre än 50000 kr hos Avanza. Avanza var mitt första konto med courtagefri handel men nu ligger depåvärdet på drygt 42000 kr och därför kommer inga flera insättningar att göras på detta konto. Starta här en gratis ISK depå hos Avanza. (annonslänk)
  • Nordnet erbjuder gratis handel i aktier så länge depåvärdet är mindre än 80000kr. Jag har tyvärr varit kund hos Nordnet i många år så jag kunde inte ta del av detta erbjudande. Öppna ett gratis ISK hos Nordnet här. (annonslänk)

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från Pixabay.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar