torsdag 24 augusti 2017

Långsiktig vs kortsiktig

Ni kanske har märkt att mina strategier har svängt väldigt mycket under de senaste månaderna och det har inte gått särskilt bra för mig. Stora boven i det hela är att jag har varit för ivrig med min kortsiktiga handel utan att riktigt ha vetskapen eller en bra edge.

Som jag skrev tidigare har jag valt att sälja av stora delar av portföljerna och börja överföra dessa till mitt bankkonto inför ett eventuellt markköp i Vietnam. Dock ska jag inte ut ur börsen helt utan jag skalar ner för att kunna testa mig fram men med klart mindre positioner. Min kortsiktiga handel kommer att få en mycket mindre andel av mitt kapital och den långsiktiga delen kommer att väga störst i framtiden.

Med detta inlägg kommer jag att försöka ta fram för- och nackdelar med långsiktig och kortsiktig handel och sedan försöka gå igenom hur planen ser ut framöver.

Kortsiktig handel
+ du tar ingen risk till nästa dag utan säljer allt innan börsen stänger.
+ avkastningen kan bli mycket högre än långsiktig handel då du koncentrerar dig på många små vinster varje dag.
+ med hävstångsprodukter som minis och certifikat behöver du inte så mycket kapital för att få en hög avkastning.
- kräver mycket tid och praktiskt taget måste du hålla koll på kurserna hela tiden så länge du har en position.
- du tar aldrig del av ett bolags långsiktiga uppgång.
- hävstångsprodukter innebär dock att risken är mycket större och det kan leda till snabba förluster om du inte är snabb med att sälja av när det går åt fel håll.

Långsiktig handel
+ du behöver inte hålla ständig koll på kurserna.
+ när du har väl hittat rätt bolag får man mer tid över och kan ex. börja månadsspara i samma bolag.
+ risken är mycket mindre än om man håller på och handlar med hävstångsprodukter.
+ du är med på den långsiktiga värdeutveckligen.
- kräver mer kapital
- kräver mycket tid för att hitta rätt bolag att investera i och kolla årsredovisningar, nyheter mm.
- du tar risk vid nyheter och händelser som sker efter handelsdagens slut.

Jag har nu testat båda alternativet och jag tycker nog om båda även om min kortsiktiga handel har gått riktigt dåligt de senaste veckorna. Jag tror dock fortfarande på att kortsiktig handel kan ge stora vinster bara jag lär mig att kontrollera mina förluster och lär mig mer av teknisk analys. Därför har jag valt att dra ner rejält och testa mig fram med mycket mindre kapital.

Ett problem är dock att kortsiktig handel bör man inte syssla med när man håller på med annat och det blir då extra svårt när man har en heltids anställning och ett barn som snart fyller 1 år.  Som tur är kommer jag få 3 veckors semester i oktober och då är tanken att på allvar testa kortsiktig handel eller daytrading och försöka hitta en strategi som fungerar. Sonen börjar då förskolan så jag borde kunna få tid att koncentrera mig på handeln.

Min långsiktiga handel kommer jag att sakta men säkert bygga upp men jag känner ingen direkt brådska då börsen verkar lite nervös just nu. De 4 investmentbolagen som jag skrivit om tidigare kommer jag självklart fortsätta månadsspara i och dessa ska bli mina extremt långsiktiga innehav där det eventuellt kan bli några avknoppningar i framtiden som kan utöka portföljen. Creades och Öresund har flera gånger tidigare delat ut innehav till sina aktieägare.

Jag kommer att återigen börja skriva om utdelningarna som kommer in och detta speciellt för den långsiktiga portföljen. Jag kommer också att kolla upp andra sätta att investera i förutom börsen men som det är just nu kommer stora delar av mitt kapital att återigen parkeras i bankkontot i väntan på ett eventuellt markköp i Vietnam.

Vilken strategi passar dig bäst, långsiktig eller kortsiktig handel? Eller är du som mig och kör både och?

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. 

Bild från Pixabay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar