söndag 21 januari 2018

Mål 2018

Nu har vi kommit in en bit på 2018 och det är dags att försöka lägga upp målen för året. Jag kommer att dela upp målen i ekonomiska och hälso mål.

Ekonomiska mål 2018

  • 5000 kr i utdelningar.
  • 500000 kr i totalt kapital värde.
  • Utöka andelen utdelningsföretag med hög direktavkastning samt Investmentbolag.
5000 kr i utdelningar kommer att bli svårt att nå men är inte helt omöjligt då en stor del av portföljen innehåller företag som inte delar ut något. Genom att skifta till mer utdelningsföretag som har hög direktavkastning samt investmentbolag borde målet kunna nås även om det blir lite tight.

Att få ett totalt kapital värde på 500000 kr borde bli nåbart speciellt om vi inte åker på några fler utlandsresor. Problemet med att ha en barnfamilj är såklart att pengarna kan gå åt väldigt snabbt utan att man har koll på det men min förhoppning är ändå att detta mål är helt klart nåbart.

Hälso mål 2018

  • Vikt 83 kg
  • Göra sit-ups och armhävningar minst en gång per dag.
  • Äta mindre rött kött och istället äta mer grönsaker och fisk.
  • Bakelser och tårtor får jag endast äta 1-2 gånger i veckan på helger eller fester.
Sedan jag gifte mig för 3 år sedan och skaffade barn har jag tyvärr blivit lite slappare och mina tidigare rutiner med sit-ups och armhävningar försvann helt. I år ska det dock bli förändring och målet är att varje dag göra minst ett set armhävningar och sit-ups. Detta tillsammans med att äta mer sunt borde göra att jag ska kunna gå ner några kilo under året. Just nu väger jag ca 88 kg så det gäller att gå ner 5kg för att nå målet vilket borde kunna gå bara jag ser till att röra på mig mer och äta bättre.

Hur ser dina mål för 2018 ut?

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. 

Bild från Pixabay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar