söndag 2 september 2018

Creades köpvärd igen?

Detta inlägg är sponsrat och innehåller annonslänkar från Avanza.


Jag satt igår och tittade igenom de olika investmentbolagens substansvärden hos ibindex.se och såg att Creades har gått från en rejäl premie värdering till att nu handlas med nästan 11% rabatt. Det verkar ha skett en rejäl förändring på kort tid och nu tycker jag nog att aktien handlas på riktigt köpvärda nivåer.

Jag har tidigare i Maj köpt 6 aktier i Creades och mitt GAV ligger idag på 275 kr. Nu har aktiekursen sjunkit ännu mer och rabatt ha ökat markant sedan mina tidigare köp. Hade jag haft pengar på kontona skulle jag nog ha köpt på mig fler aktier men som det är nu behöver jag vänta till nästa insättning eller belåna portföljen och göra några mindre köp redan nu.

Jag har tidigare ägt Creades men sålde alla aktier för 308 kr i November 2017 när aktien värderas med en premie på hela 18%. Nu värderas aktien nästan helt tvärt om och det är enligt mig ett köptillfälle jag inte vill missa.

Creades är idag ett blandat investmentbolag där Avanza står för hela 35% av portföljvärdet, Lindab för 15% och Addnode för 10%. Avanzas andel av portföljen tycker jag nog är en aning för hög men jag tror inte att Creades kommer att sälja dessa aktier i första taget då de har varit väldigt långsiktiga i ägandet av detta bolag. Det finns dock gömda värden i Creades onoterade företag och kapitalförvaltning som idag står för 37% av portföljvärdet.

Den onoterade portfölj består bla av ägarandelar i Apotea, Acne Studios, Tink, Kaching, Inet m.m. och här tror jag att det speciellt Acne Studios kan ha betydande övervärden mot det bokförda värdet. Hagströmer har varit en väldigt bra förvaltare och riktigt bra på att hitta bra företag att investera i och jag vill gärna att han förvaltar en del av mitt kapital också.

Så fort jag kan skramla pengar kommer jag nog att börja köpa fler Creades aktier sakta men säkert.

Vad tycker du är Creades köpvärt eller ej?

Mer info om Creades hittar du här. (Annonslänk)

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från Creades.


2 kommentarer:

  1. Jag tror Creades är bra att investera i nu, hög utdelning och som jag nämnt tidigare kommer Avanzas andel minska med tiden när det kommer köptillfällen.

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig. Det finns även potential i de onoterade aktierna där det kan finnas övervärden. Utdelningen har också alltid varit hög både för Creades och Öresund och det lär de fortsätta med.

      Radera