onsdag 8 november 2017

Sålt Creades


Kursen i Creades har de senaste veckorna gått upp i en rasande fart men substansvärdet har verkligen inte hängt med kursen. Jag valde då i förra veckan att göra samma sak som jag tidigare gjort med Latour och sälja av mina aktier i Creades. Som jag skrev om Latour så vill jag vara en långsiktig aktieägare i Creades men när substansvärdet ligger på 261 kr och aktiekursen på 308 kr när jag sålde aktierna så anser jag premien vara alldeles för hög. Premien låg alltså på hela 18% när jag sålde mina aktier.

Jag gör därför en liten kortsiktig handel där pengarna som jag har fått av försäljningen är öronmärkta för att köpa aktier i Creades igen när kursen gått ner en aning. Creades kommer alltså med all säkerhet att komma in i portföljen igen så fort kursen har gått ner lite mer. I skrivande stund ligger kursen på 299,5 kr men mitt mål är att kursen ska gå ner under 290 kr eller helst 280 kr. Går kursen under 290 kr kommer jag att börja köpa på mig små  poster tills hela summan är använd.



Denna kortsiktiga handel innebär att jag nu har realiserat en vinst på 301 kr vilket är helt ok med tanke på att jag endast hunnit investera 3500 kr i Creades.

Latour har sedan min försäljning börjat sakta men säkert gå nedåt och ligger just nu på 106,9 kr och mitt mål är att börja köpa på mig igen när kursen går ner några kronor till och närmar sig 100 kr.

Mina målkurser innebär fortfarande en premie då jag anser att båda bolag förtjänar det men skulle kursen gå ner under substansvärdet kan det bli intressant att eventuellt utöka köpa mer än planerat.

Hur ser du på substanspremierna för investmentbolagen?

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. När detta skrivs äger jag äger inga aktier i Latour eller Creades.

Bild från Creades.

2 kommentarer:

  1. Tror det kan vara vettigt att göra som du gör, har gjort det själv i Creades och sålde Nu senast Latour på 111kr, lite tidigt men går att köpa billigare nu.

    La till dig i min logglista förresten, intressant blogg! :)

    Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
  2. Hej Frihetsmaskinen!

    Tack för din kommentar och att du lade upp mig på din blogglista.

    Jag tror att man långsiktigt kan tjäna mer på att sälja av när premien blir alldeles för hög. Under de många år jag har hållit på med aktier har de flesta investmentbolagen handlats med rabatt och det är väldigt få gånger som de har handlats med premie så jag tror att sannolikheten är stor att kurserna kommer att närma sig substansvärdet igen ganska snart.

    SvaraRadera