torsdag 16 november 2017

Riktigt bra 3:e kvartal för Dala Energi

Dala Energi är ett nytt större innehav som jag investerade i för drygt en månad sedan och för någon dag sedan kom kvartalsrapporten ut för 3:e kvartalet. Det har minst sagt gått riktigt bra för bolaget som de senaste 9 månaderna har ökat vinst efter skatt med hela 54%.

Omsättningen gick upp 9,6% så det verkar som att en stor del av resultatökningen kommer från effektiviseringar och prishöjningar. Resultat per aktie ligger nu på 1,5kr mot 0.98kr föregående år. Jämför detta med aktiekursen som idag ligger på 14,5 kr så tycker jag att Dala Energi är ett väldigt lågvärderat företag. Då har vi fortfarande ett kvartal kvar och ett eget kapital på 17,5kr per aktie.

Läs gärna min egen lilla minianalys av bolaget här.

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. När detta skrivs äger jag aktier i Dala Energi AB.

Bild från Pixabay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar