lördag 1 september 2018

Månadsrapport Augusti 2018

Detta inlägg är sponsrat och innehåller annonslänkar från Refunder, 4Spar.

Augusti månad är återigen en månad med en fin ökning av totala värdet och under månaden gick den upp nästan 9993 kr och nådde hela 492777 kr. Jag ligger nu väldigt nära mitt mål om att nå 500000 kr innan årets slut men summan kommer att påverkas starkt negativt om några månader då planen är att köpa in flygbiljetter till Vietnam. Kostnaden lär lätt bli 20-25000 kr så jag får inte dra ner på sparandet om jag ska lyckas nå målet.

Denna månad var det normalt sparande som bidrog till totala värdets uppgång och aktierna hade knappt någon påverkan. Refunder (annonslänk) sparandet gav ingen utbetalning denna månad men jag kollade idag och jag kan redan idag göra en utbetalning på drygt 200 kr. Jag kommer dock att vänta någon vecka till innan jag gör en överföring då det finns några till köp som jag hoppas på ska bli godkända snart. Jag tänker återkomma snart med lite mer ingående detaljer.

Augusti gav inga utdelningar förutom de 1,8kr som jag fick när Kinnevik delade ut sina MTG aktier så inget att hurra för. Hösten innehåller dock utdelningar från flera bolag som ex. Investor, H&M, Svedbergs m.m.


Under månaden köpte jag på mig flera aktier i mina Investmentbolag Latour, Investor, Industrivärden och även i Vostok New Ventures som blir ett nytt bolag i portföljen. Jag köpte även lite fler aktier i Cherry och Catena som jag tycker värderas lite väl lågt just nu. Jag fortsätter att fylla på med fler aktier i mina investmentbolag sakta men säkert och det är såklart även den fortsatta planen till nästa månad också.

Resultat Augusti

Totalt portföljvärde: 156.545 kr
Likvider bankkonton: 325.782 kr
Toborrow: 0 kr
4Spar konto: 10.450 kr
Totalt värde: 492.777 kr

Insättning ISK: 4110 kr (varav 0 Refunder (annonslänk))
Totala insättningar: 192.154 kr
(Varav Golfstar + Sushirullen: 9.700 kr)

Hur gick din Juli månad?

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från Pixabay.

5 kommentarer:

  1. Ser bra ut!
    Hur kommer det sig att du har så mycket likvider? Du kanske har nämnt det tidigare men jag tror inte jag läst något om det.

    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pappa Betalar?
      Frugan vill att vi ska köpa mark och bygga hus i Vietnam och jag har fått med på att hålla en stor del pengar i beredskap när vi eventuellt hittar det rätta stället. Det verkar dock ta väldigt lång tid innan detta händer.
      Jag har även tyckt att börsen kanske inte är superbillig just nu så det kan vara bra att ha en krigskassa om det skulle bli en större nedgång.
      Hade jag varit singel hade jag nog investerat mer pengarn än vad gör idag på börsen.

      Radera
    2. Ska pengarna användas snart så förstår jag att de ligger utanför börsen.

      Billig eller dyr börs. Svårt att säga. Men kan hålla med om att den iaf inte känns billig.

      Pengar som man tror ska användas de närmsta åren känns absolut rätt att de ligger på ett räntekonto.
      Tack för ditt svar.
      Mvh PB?

      Radera
  2. Grymt mål att köpa land och bygga hus i Vietnam! Vilken dröm! :)

    Vad ligger såna kostnader på att utföra ett sånt projekt där borta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Casette!
      Marken kan kosta ca 300000 till 400000 och sedan att bygga huset lär kosta 200000. Så vi räknar med drygt en halv miljon. Inte så högt jämfört med i Sverige men ganska högt med tanke på hur låga lönerna är.
      Vår dröm är att kanske om 20 år börja trappa ner och bo flera månader i Vietnam. Det är helt klart billigare att leva där.

      Radera