onsdag 17 april 2019

Creades upp och ner som en jojo

Detta inlägg innehåller annonslänkar och är sponsrat av Avanza.

Creades är ett investmentbolag som jag gillar och tycker ska ha en självklar plats i min Pensionsfond men aktiekursen har en tendens att gå upp och ner ganska rejält de flesta dagarna. När detta skrivs har aktiekursen varit som högst 327kr och som lägst 310kr och enligt www.ibindex.se ligger substansvärdet på ca 321kr. Aktiekursen har därmed gått från premie till rabatt på en och samma dag och jag tillfället i akt och lade ordrar lite lägre i orderdjupet som ledde till köp på 310 kr och 312 kr. Min Pensionsfond har inte så mycket likvida medel kvar så det blev 1 aktie åt gången. Jag har även lagt en order på 308 kr så vi får se om den också går igenom.

Orsaken till denna jojo effekt är att aktierna i Creades omsätts lite för dåligt och kommer det någon som vill köpa mycket aktier går aktiekursen upp rejält och vise versa om någon skulle vilja sälja mycket. Dessa tillfällen tycker jag är perfekt för mig som extremt liten aktieägare att köpa på mig Creades aktier så billigt som möjligt.

I slutet på mars sålde jag de få aktier jag hade i Creades då aktiekursen började handlas med rejäl premie och försäljningarna skedde på kurserna 317,5 kr och 319,5 kr men aktiekursen fortsatte att gå upp under flera veckor samtidigt som de underliggande innehaven också fortsatte uppåt. Just nu handlas Creades med en liten rabatt och mig innebär det att det är tid att sakta men säkert börja köpa på mig aktier i bolaget.

Då jag fortfarande handlar courtagefritt genom Avanza (annonslänk) kan jag lätt köpa 1 aktie åt gången samt hålla på med lite försäljningar och köp utan att kostnaden i courtage ökar.

Creades ska dock inte få någon allt för stor andel av pensionsfonden då jag anser att Creades portfölj är lite för dåligt diversifierad där Avanza och Lindab står för hela 50% av portföljen. Dock har de flera onoterade bolag som verkar riktigt intressanta som ex. Tink och Apotea, båda kanske kan anses som lite för högt värderade just nu men med tiden kan de kanske bli riktigt bra innehav för Creades. Time will tell!

Vad tycker du om Creades?

MiljonMåls spartips hittar du här.

Nedanstående är en annons:
Casha in bonusar
Genom att klicka på mina värvningslänkar nedan så får du bonusar som gör att du raskt kan öka på din återbäringssumma från Cashbacksidorna.
Refunder - Du får 50kr när du köper för mer än 100kr genom Refunder.
Bonusway - ger dig 100:- i bonus när du har gjort dina första köp.
Cashbackshopping - Får både du och jag 25kr i bonus.
Mybonus - Du 50kr i bonus när du blir medlem och gör dina första köp.
Rewardnetwork - Tyvärr ger de ingen bonus men de verkar ha högre återbäring än de andra.


Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från www.creades.se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar