onsdag 10 april 2019

Tankar om den nya pensionen

De flesta av er har nog inte missat den senaste tidens förändringar i pensionen och troligtvis inte heller Reinfeldts uttalande om att vi bör jobba till 75 år.

Personligen tycker jag att detta är alldeles för hög ålder att jobba till så jag börjar mer och mer inse att det är väldigt viktigt att ha ett eget sparande att luta sig åt. Som jag tidigare skrivit är min plan att trappa ner jobbandet eller helt sluta jobba traditionellt vid 60 år och detta med hjälp utdelningar från min pensionsfond och mindre intäkter från online verksamheter och liknande. Det är drygt 20 år kvar tills dess och självklart ska jag och familjen kunna njuta av nuet och inte behöva oroa oss för framtiden.

Vi kommer att unna oss av semestrar då och då, äta ute ibland, gå på bio ibland men jag kommer alltid att hålla koll på fasta kostnader och dra ner på det som vi inte har så stora behov av. Cashback sidorna och återbäring från kontokort är sådant som kan ge lite extra klirr i kassan som sedan investeras i investmentbolag. Med tiden räknar jag med att dessa små summor kan bli ganska så stora med hjälp av ränta på ränta effekten.

Jag räknar inte längre med att kunna få någon stor pension av staten utan det är mina egna besparingar som ska vara grunden i mitt pensionskapital. Jag kan dock konstatera att jag har börjat lite försent med mitt långsiktiga sparande och troligen kommer inte utdelningarna/avkastningen att själva vara tillräckligt att leva på om ca 20 år. Därför valde vi att investera i ett markköp i Vietnam vilket medförde att min aktieportfölj blev klart mycket mindre än förut. Det blev kort och gott en nystart för mitt och min familjs sparande och planen framöver är att min fru ska spara pengar för att bygga huset i Vietnam och jag sparar i min pensionsfond. När jag närmar mig 60 år är planen att bo mer och mer i Vietnam och därmed få ner kostnaderna. Pensionen från Staten kommer då att mer bli som en bonus för oss. Kostnaderna i Vietnam är klart mycket lägre än här i Sverige så vi bör kunna leva på en pension som är klart lägre än här hemma.


Förändringen av pensionerna tycker jag är lite skrämmande och gör att man kan inte längre förvänta sig att pensionssparandet genom staten kommer att ge någon utdelning så mitt tips för alla er som är yngre än mig är att börja spara själv redan idag. Jag rekommenderar inte något stress sparande utan börja sakta med någon tusenlapp och utöka med tiden. Lyckas du sänka någon fast kostnad så kan nog dessa pengar gå till sparandet och får du en löneökning kanske hälften kan gå till sparandet. Sakta men säkert bygger du upp ett sparkapital som bara växer och växer men se dock till att inte ta ut något från denna pengahög om du verkligen inte måste. Min egen pensionsfond kommer jag att försöka vara stenhård med att inte nalla från utan den ska få växa och bli en betydande del av min familjs tillgångar.

Vad tycker du om pensionsförändringarna?


Casha in bonusar (Annons)
Genom att klicka på mina värvningslänkar nedan så får du bonusar som gör att du raskt kan öka på din återbäringssumma från Cashbacksidorna. Nästan som Gratis pengar!
Refunder - Du får 50kr när du köper för mer än 100kr genom Refunder.
Bonusway - ger dig 100:- i bonus när du har gjort dina första köp.
Cashbackshopping - Får både du och jag 25kr i bonus.
Mybonus - Du får 50kr i bonus när du blir medlem och gör dina första köp.
Rewardnetwork - Tyvärr ger de ingen bonus men de verkar ha högre återbäring än de andra.

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från Pixabay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar