onsdag 10 april 2019

Öresunds delårsrapport kvartal 1 2019


Idag kom en efterlängtad rapport från Öresund som rapporterade sitt första kvartal för 2019. I ett första ögonblick kan man konstatera att det inte gått så bra för Öresunds portfölj jämfört med index och det är något som brukar hända då och då för Öresund. Jag tycker dock att man ska inte titta sig blind på hur det har gått ett kvartal eller under endast 1 år för den delen utan det viktigaste är hur har de klarat sig under många år. På långsikt kan man lätt konstatera att Öresund har överavkastat rejält jämfört med index och tittar man på de senaste 24 åren så har Öresund haft en genomsnittlig totalavkastning på drygt 18% per år. Väldigt bra och klart högre än vad index har lyckats med.

Öresund har som vanligt varit ganska så aktiva med sin portfölj och köpt aktier för 890 miljoner kr och sålt för 948 miljoner kr och man kan läsa att de har valt att utöka kassan då de trodde på en mer sidledes börs och kanske en avmattning på konjunkturen. Detta visade sig inte stämma och det är en av orsakerna till att portföljen fick lite väl mycket stryk jämfört med index. Under kvartalet har Öresund köpt på sig aktier i bla Attendo, Ovzon, Bahnhof, Nordea och Bilia samt sålt aktier i Fabege, Intrum, Internationella Engelska skolan och ABB.

Försäljningen av Fabege har pågått en tid nu och de har sålt av lite då och då men fortfarande är Fabege det största innehavet i portföljen och står idag för drygt 13% av portföljen. Fabege har länge varit en väldigt bra investering för Öresund så det är nog med blandade känslor som dessa försäljningar sker. Troligen har Qviberg och gänget på Öresund hittat andra investeringar som de tror kan ge oss aktieägare en ännu bättre avkastning så vi får nog vänta och se hur dessa omallokeringar kommer att gestalta sig.



Själv anser jag att Mats Qviberg är en av Sveriges bästa stockpickers och jag låter gärna en del av min pensionfond förvaltas av honom. Jag hade gärna velat köpa fler aktier i Öresund men just nu värderas de med premie så jag väntar lite till innan jag börjar köpa på mig fler aktier. Jag äger 30 aktier i bolaget och kommer att vara en långsiktig aktieägare men skulle aktien värderas enligt mig för högt jämfört med substansvärdet kommer jag att börja sälja av sakta men säkert. Förhoppningen är dock att värderingen ska komma ner till en liten rabatt igen så att jag kan börja köpa på mig fler aktier.

Kassan uppgår idag till hela 464 miljoner kr och har utökats med drygt 60 miljoner kr jämfört med årsskiftet men Öresund har även tecknat ett avtal om att sälja sitt innehav i Acne Studios för 360 miljoner kr. Kassan kommer därmed att svälla upp lite den närmaste tiden även efter att Öresund har delat ut pengar till oss aktieägare. Vad de kommer att göra med pengarna kommer att vara extremt intressant för mig så nu är det bara att luta sig tillbaks och njuta av racet till högre totalavkastning.

Just nu känns Lundbergföretagen som det mest köpvärda investmentbolaget för mig och där kommer jag att sakta men säkert köpa fler aktier tills värderingen i Öresund, Creades och Latour kommer ner en bit. När detta sker kommer troligen allt månadssparande att gå till dessa 3 företag.


Casha in bonusar (Annons)
Genom att klicka på mina värvningslänkar nedan så får du bonusar som gör att du raskt kan öka på din återbäringssumma från Cashbacksidorna. Nästan som Gratis pengar!
Refunder - Du får 50kr när du köper för mer än 100kr genom Refunder.
Bonusway - ger dig 100:- i bonus när du har gjort dina första köp.
Cashbackshopping - Får både du och jag 25kr i bonus.
Mybonus - Du får 50kr i bonus när du blir medlem och gör dina första köp.
Rewardnetwork - Tyvärr ger de ingen bonus men de verkar ha högre återbäring än de andra.

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från Öresund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar