söndag 24 november 2019

Nya mål inför årsskiftet


Nu är det verkligen kort tid till att 2019 tar slut så jag tänkte lägga till några kortsiktiga mål för min pensionsfond. Jag har tidigare skrivit om att jag kommer att ändra strategin till mer köp och behåll än tidigare och jag vill att speciellt Latour ska få en stor plats i portföljen.


  1. Just nu äger jag 12st aktier i Latour och det tycker jag är alldeles för lite så målet är att kontinuerligt köpa på mig aktier i företaget så att jag har minst 100st innan årets slut.
  2. Sälja av underliggande innehav till Latour som Securitas och Assa Abloy och använda likviden till fler Latour aktier.
  3. Köpa fler Lundbergföretagen till minst 15st. Idag äger jag 6st aktier så jag behöver öka med 9st innan året är slut.
  4. För att finansiera allt detta kommer jag att eventuellt sälja av lite av mina aktier i Bure, Kinnevik och Öresund. Detta kommer jag dock endast att göra om jag inte har tillräckligt med likvider för att köpa aktier i Latour och Lundbergföretagen.
Hur ser din plan ut för resten av 2019?




Gratis Aktiehandel (Annons)
  • Avanza erbjuder courtagefri (gratis) handel i aktier för alla nya kunder som har ett depåvärde på mindre än 50000 kr hos Avanza. Avanza var mitt första konto med courtagefri handel men nu ligger depåvärdet på drygt 42000 kr och därför kommer inga flera insättningar att göras på detta konto. Starta här en gratis ISK depå hos Avanza. (annonslänk)
  • Nordnet erbjuder gratis handel i aktier så länge depåvärdet är mindre än 80000kr. Jag har tyvärr varit kund hos Nordnet i många år så jag kunde inte ta del av detta erbjudande. Öppna ett gratis ISK hos Nordnet här. (annonslänk)
  • Degiro erbjuder gratis handel i aktier så länge depåvärdet är mindre än 1 miljon kr och här jag nyss öppnat ett konto och börjat köpa aktier. Max 5 affärer får göras per dag för att slippa courtage. Pappersarbetet för att starta ett konto här är extremt jobbigt men när det väl är gjort har det ändå fungerat ok. Appen och hemsidan ligger långt efter vad Nordnet och Avanza gör men för långsiktig investering fungerar det ändå ok. Jag använder mig av Avanza appen för att hålla koll på orderdjup och nyheter medan jag gör köpen i Degiro. Öppna ett gratis konto hos Degiro här. (annonslänk)

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från Pixabay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar