torsdag 21 november 2019

Sveriges bästa Investmentbolag?

Som ni kanske har förstått investerar jag det mesta jag har i investmentbolag och tanken är att dessa ska ge mig en fin totalavkastning över en lång period. Jag har som mål att kunna förtidspensionera mig vid 60 år, dit är det 19 år och min pensionsfond innehåller investmentbolag och underliggande bolag i de investmentbolag som för tillfället värderas med en större premie. Jag har tidigare försökt investera i investmentbolag som värderats med en rabatt som är högre än genomsnittet de senaste åren men vissa investmentbolag måste jag börja värdera om och köpa även om det inte finns någon rabatt.

Latour, Öresund och Lundbergföretagen är de 3 investmentbolag som jag kan tänka mig att köpa trots att de värderas med premie medan övriga investmentbolag vill jag helst köpa med rabatt. Dessa 3 investmentbolag är de som jag klassar som de bästa i Sverige och dessa ska jag kontinuerligt investera i och låta ta en stor del av portföljen. Just nu är det dock endast Öresund som tar en stor del av portöljen (20,6% enligt senaste månadsrapporten) medan de övriga 2 står för en väldigt liten del. Förklaringen till detta är att jag valde att sälja av aktier i dessa två bolag när de började värderas med en större premie. Nu i efterhand kan jag säga att detta verkar vara fel och jag har valt att ändra på mina kriterier när det gäller dessa 3 bolag.

Fr.o.m. nu ska dessa bolag ta en stor del av Pensionsfonden och jag har de senaste dagarna köpt på mig fler aktier i Latour. Jag kommer att öka sakta men säkert, troligen bara någon enstaka aktie per dag. Troligen kommer jag även att öka mitt innehav i Lundbergföretagen men just nu är det Latour jag koncentrerar krutet på.



Jag tycker om de flesta av börsens investmentbolag men ett sticker ut lite mer än de andra och det är Latour - som jag klassar som Sveriges bästa investmentbolag. Tittar vi på Latours hemsidan kan man läsa att de har gett en totalavkastning (aktiekurs inklusive återinvesterad utdelning) på hela 143.040% sedan starten 1985 eller 24,6% i genomsnitt per år. Detta är en väldigt hög avkastning på så lång tid och jämfört med index (12,9%)  under samma period är avkastningen nästan dubbelt så hög men ränta på ränta effekten gör att index har endast gett 5.441% i totalavkastning. Skillnaden i pengar är genom denna effekt enorm där index skulle ge 544.100kr  om du investerade 10.000kr 1985 men hade du istället investerat samma summa i Latour skulle du idag ha ett värde på 14,304.000kr. Mångmiljonär många gånger om med andra ord.

Latour verkar fortsätta ge en väldigt hög avkastning även nu när bolaget är mångdubbelt större än starten 1985 där de senaste 5 åren gett en totalavkastning på 25,2% per år. Fr.o.m. nu kommer jag att försöka köpa och behålla Latour aktier istället för att sälja vi hög premie värdering eller med andra ord kommer jag att köpa aktier och slänga in dom i byrålådan.

Jag måste en gång för alla att lära mig att inte ryckas med kortsiktiga nyheter och istället låta Sveriges bästa kapitalförvaltare att ta hand om mina pengar, sitta tillbaks och låta pengarna växa sakta men säkert. Pensionsfonden kommer p.g.a. detta att bli lite tråkigare men förhoppningsvis ge en fin avkastning till förtidspensionen.

Vilket investmentbolag anser du vara Sveriges bästa?


Gratis Aktiehandel (Annons)
  • Avanza erbjuder courtagefri (gratis) handel i aktier för alla nya kunder som har ett depåvärde på mindre än 50000 kr hos Avanza. Avanza var mitt första konto med courtagefri handel men nu ligger depåvärdet på drygt 42000 kr och därför kommer inga flera insättningar att göras på detta konto. Starta här en gratis ISK depå hos Avanza. (annonslänk)
  • Nordnet erbjuder gratis handel i aktier så länge depåvärdet är mindre än 80000kr. Jag har tyvärr varit kund hos Nordnet i många år så jag kunde inte ta del av detta erbjudande. Öppna ett gratis ISK hos Nordnet här. (annonslänk)
  • Degiro erbjuder gratis handel i aktier så länge depåvärdet är mindre än 1 miljon kr och här jag nyss öppnat ett konto och börjat köpa aktier. Max 5 affärer får göras per dag för att slippa courtage. Pappersarbetet för att starta ett konto här är extremt jobbigt men när det väl är gjort har det ändå fungerat ok. Appen och hemsidan ligger långt efter vad Nordnet och Avanza gör men för långsiktig investering fungerar det ändå ok. Jag använder mig av Avanza appen för att hålla koll på orderdjup och nyheter medan jag gör köpen i Degiro. Öppna ett gratis konto hos Degiro här. (annonslänk)

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från Pixabay.

3 kommentarer:

  1. Kan du matematik? Många räknefel ovan! Har en med aktie ökat med 26%årligen sedan 1985 har den sammanlagda ökningen blivit så otroligt mer än143%, och har man satt in 10000 och ökningen har varit 143% så har du mer än 14300, för att få 14300 krävs en höjning på 43 %

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sportcarl!
      Jag misstänker att du har läst fel då jag skrev 143040% och alla avkastnings tal kommer från Latours egen hemsida. Sedan står det skrivet att man skulle ha ett värde på 14,3 miljoner kr om man investerade 10000kr 1985 och samtidigt återinvesterat alla utdelningar.

      Radera
  2. Jag tror på bra tillväxt och förstärkta marginaler för Swedish Match! Se ZYN pouches! eller Swedish Snus!

    SvaraRadera