tisdag 3 oktober 2017

Tecknar Fram Skandinavien AB

Jag kunde inte motstå frestelsen att teckna aktier i Fram Skandinavien AB inför deras listning i First North. Fram är ett kombinerat IT-konsult/investmentbolag i Vietnam som har som mål att skapa nya digitala företag i Sydostasien.

Min fru är från Vietnam och jag har såklart rest dit ett antal gånger. Jag har själv många gånger haft tankar på att anlita den billiga arbetskraften i Vietnam och skapa tjänster som skulle kunna säljas till västvärlden men har ännu inte hittat på en tillräckligt bra tjänst. En normal lön i Vietnam är mellan 2000 och 4000 kr och jag misstänker att IT-konsulter lär ligga på någonstans mellan 4000 och 5000 kr per månad vilket måste betraktas som extremt lågt jämfört med västvärldens lönenivåer. Många Vietnameser är väldigt duktiga på att lära sig nya saker och de som som jag har träffat och som är intresserade av IT är väldigt duktiga. Kulturen är dock mer avslappnad i Vietnam så produktiviteten bör vara lite sämre än vad vi är vana med i Sverige.

Vietnam har på något sätt hoppat över datoråldern och gått direkt till mobiltelefonen. Var du än går kan du se att praktiskt taget alla i landet har en smartphone och använder den flitigt. T.o.m. de fattigaste sparar pengar för att så snabbt som möjligt köpa en mobiltelefon. I Vietnam är prioriteringen att först köpa en mobil, moped och sedan ett hus. Mobil penetrationen är därmed stor och det finns en stor potential att utveckla appar och andra tjänster till användarna i Vietnam men även till närliggande länder. Potentialen borde därmed vara väldigt stor för ett företag som Fram.

Bolagets grundare och största ägare är Christopher Brinkeborn Beselin som var med och skapade Lazada med bla Kinnevik som största ägare. Lazada såldes sedan för drygt 10 miljarder kr till Alibaba. Christopher har en riktigt bra track record och har troligen ett väldigt stort kontaktnät i Sydostasien vilket lär bara en stor tillgång för bolaget.

Fram har som plan att i grunden ha en IT-konsultfirma som även blir en inkubator till nya IT-företag och de har redan lyckats skapa 2 bolag som verkar gå bra. Målet är att skapa 6-10 nya bolag med de pengar som de får i nyemissionen och tanken är också att dela ut dessa till aktieägarna när de blir mer mogna och visar intäkter. Man får alltså en fungerande och snabb växande IT-konsult och en väldigt intressant inkubator verksamhet i ett företag som är väletablerat i den snabbväxande sydostasien.

Som sagt kunde jag inte motstå och valde att teckna mig för att teckna två poster á 250st aktier för 20kr/st. Detta är såklart en högrisk investering men jag tror att det kan ge en riktigt bra avkastning på några års sikt med förhoppningen att flera bolag kommer att knoppas av till aktieägarna.

Idag är sista dagen för att teckna aktier så om du är intresserad bör du teckna så fort du kan hos mangold.se.

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. När detta skrivs har jag tecknat aktier i Fram Skandinavien ABs nyemission.

Bild från Pixabay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar