söndag 1 oktober 2017

Månadsrapport September 2017

Förmögenheten kom återigen upp över 400000 kr men det är dock inte aktieportföljerna som har ökat i värde utan jag valde under månaden att dela ut 40000 kr efter skatt till mig själv från mitt bolag. Bolaget har haft lite för mycket likvida medel och jag valde att dela ut en större slant detta år då jag har haft mindre inkomster i och med föräldraledigheten.

Nu har min 3 veckors semester börjat och under nästa vecka börjar inskolningen av min 1 åriga son i förskolan. Jag kommer inte att åka iväg på någon större resa så tanken är att återigen börja daytrada lite smått. Denna gång kommer jag att använda mig av mindre kapital och jag ser detta som en läroperiod för att testa nya strategier.

Under månaden fick jag även runt 5000 kr i skatteåterbäring och denna kommer att sparas i mina sparkonton i väntan på ett eventuellt markköp i Vietnam eller om det skulle komma en större nedgång på börsen så kommer såklart mer kapital att allokeras dit istället.

Ett av bolagen som jag lånat ut till via Toborrow har begärts i konkurs och bouppteckningen visar att det inte finns några tillgångar i bolaget. Förhoppningen finns att få tillbaka en liten del från ägaren som gick i borgen för lånet men personligen tror jag att sannolikheten är extremt för det. Därför kommer jag i denna rapport avskriva hela lånebeloppet på 11000kr. Vad har jag lärt mig av detta? När det gäller att låna ut pengar så är det diversifiering som gäller och inget bolag bör få väga mer än 10% av låneportföljen. Det verkar som att mitt äventyr i Toborrow kommer att sluta i ett minus totalt sett.

Trading i Annexin

Jag har flera gånger tradat med aktien Annexin och lyckats komma på plus varje gång även om jag flera gånger legat väldigt mycket på minus. Jag hade riktigt tur i förra veckan då det kom goda nyheter och kursen gick upp som en raket. Tyvärr hade jag en säljorder på 7,9kr/aktien och jag missade därmed den enorma uppgången till 10-13 kr. Jag räknade lite på hur mycket jag har tjänat i mina Annexin trading och totalt blev det +1416 kr vilket jag måste medge är väldigt lite med tanke på att jag flera gånger legat många tusenlappar minus i detta bolag. Jag kommer därmed att överge detta tradingcase och försöka hålla mig till bolag som visar vinster och helst vinsttillväxt och investera i dessa på långsikt eller via kortsiktig trading.

Annons:

Genesis IT

Under senaste veckan köpte jag på mig en större post aktier i Genesis IT som jag tycker har fått väldigt mycket stryk på kort tid. Detta är trots allt ett stabilt växande företag som visar fina vinster och tar in nya kunder. Det finns dock negativa saker som utlåning och köp av fastigheter från huvudägaren och XL byggs utförsäljning av aktier. Jag misstänker att det är det senare som har fått kursen att falla så mycket på kort tid tillsammans med att det är ganska begränsad volym i aktien. På medelkort sikt tror jag att aktien kommer att repa sig och mitt mål är att kursen ska upp till runt 50 kr innan jag säljer. Eventuellt kommer jag att skriva ett lite större inlägg senare om vad jag anser om Genesis IT och dess framtidspotential.

Resultat September
Avanza KF: 16.131 kr
Kapitalförsäkring: 46.509 kr
Depåkonto: 11.017 kr
ISK: 39.153 kr
Belåning ISK: -0 kr
Totalt portföljvärde: 112.810 kr
Likvider bankkonton: 278.103 kr
Toborrow: 5.106 kr
4Spar konto: 10.000 kr
Totalt värde: 406.019 kr

Insättning KF  September: 0 kr
Insättning ISK September: -53.410 kr
Totalt KF + depå: 75.138 kr
Totalt ISK: 54.590 kr
Totalt Avanza KF: 20.000 kr
Totala insättningar: 149.728 kr

Portföljerna

Kapitalförsäkringen September 2017
ISK September 2017


Sonens portfölj

Sonens portfölj nådde all-time high och gick precis över 10000kr. Återigen visar denna portfölj att passiv långsiktig förvaltning verkar fungera väldigt bra. Väldigt lite tid behövs för att förvalta hans portfölj och den ger helt ok avkastning jämfört med ett vanligt bankkonto. Tidigare i veckan skrev jag ett längre inlägg om sonens portfölj och du kan läsa den här.

Sonens portfölj September 2017
Jag hoppas att det har gått bättre för er där ute och lycka till nästa månad!

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. När detta skrivs äger jag äger aktier och certifikat i företag enligt de skärmdumpar som du hittar i detta inlägg.

Bild från Pixabay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar