söndag 29 oktober 2017

Lite affärer och andra tankar

Jag missade skriva om förra veckans händelsern så detta inlägg får bli för både denna och föregående vecka. Som jag skrivit tidigare fick jag en post tilldelad i nyemissionen för Global Gaming och då detta var en kortsiktig affär sålde jag samma dag som bolaget börsnoterades. Jag väntade dock lite för länge och sålde på eftermiddagen för 28,4kr/aktie och realiserade en snabb vinst på 1582 kr vilket är ganska bra med tanke på att investeringen var 5500 kr.

Betsson kom med en medioker kvartalsrapport och kursen dalade såklart nedåt. Jag tror dock fortfarande på att bolaget kommer att generera fina vinster och ge fina utdelningar under många år framöver så jag köpte på mig 40st aktier á 69,25kr. Jag ser detta innehav som en kortsiktig affär med målet om att sälja av runt 75 kr eller så behåller jag dem och inkasserar utdelningar.

Den 19:e sålde jag av mina Axfood aktier då de nådde min målkurs på 144,9 kr men jag borde inte ha varit så snabb på säljknappen då kursen fortsatte upp och ligger idag på 152 kr. En realiserad vinst är dock bättre än inget och vinsten blev 300 kr på mindre än en månad.

Annons:


Jag har även börjat småhandla lite aktier i Scandic både i min depå och i sonens. Tanken är att Scandic ska bli ett nytt långsiktigt innehav där jag satsar på att de ska kunna ge en bra tillväxt och även utökade utdelningar med åren. Jag kommer att öka innehavet sakta då och då men nu har dock kursen gått ner ännu mer än vad den låg på när jag köpte mina aktier så jag kommer troligen köpa på mig fler aktier snart igen.

Nya tankar om strategier

Jag har återigen tänkt på investment strategier som kan passa mig bättre som en långsiktig investerar som även tycker om att göra kortsiktiga affärer och detta är vad jag har kommit fram till:

1. Lägg upp en lista på långsiktiga innehav som jag vill äga och ange en högst köpkurs. Företagen i listan ska ha tillväxt och ge utdelning.
2. Dessa aktier ska jag köpa små poster av då och då så länge kursen ligger lika med eller under köpkursen.
3. Aktierna ska ägas på långsikt men skulle kursen gå upp för mycket och värdet ligga mycket högre än historiska värden som P/E-tal så kan aktierna säljas för att sedan köpa tillbaks när kursen går ner igen. För investmentbolag kan aktierna säljas om kursen går upp en bra bit över substansvärdet och sedan återköpas när kursen kommer under substansvärdet igen.

Strategin är inte helt spikad och jag kommer återkomma när den är klar så kom gärna med tips och tillägg som kan förbättra strategin.

Hoppas ni har haft bättre investeringslycka där ute!

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. När detta skrivs äger jag aktier i Betsson, Scandic.

Bild från Pixabay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar