onsdag 27 september 2017

Köpt ICA och Axfood

SEB gick idag ut med en analys av livsmedelskoncernerna ICA och Axfood där de sänkte riktkurserna rejält och rekommenderade sälj. De pekar på att konkurrensen från bla Coop och Lidl kommer att bli hårdare.

Jag tycker dock annorlunda då jag handlat mat i alla fyra företagen och har sett hur mycket kunder som kommer och går från butikerna. Personligen tycker jag att Coop har varit i nedåtgående spiral under många år och verkar mest koncentrera sig att spendera pengar på nya namn och renoveringar.

ICA har alltid haft många kunder men har dock högre priser. Bra kampanjer med special priser och bonussystem gör att man ändå väljer dem som basbutik. De har en enorm bredd i sortimentet vilket gör att man lätt kan handla där vid behov.

Willys tycker jag kommer på andra plats gällande antalet kunder men det verkar som det ökar för dem. Priserna är lite lägre på Willys än ICA och dem har också väldigt bra kampanjer ibland. Jag brukar också handla på Hemköp men dock endast när jag behöver något snabbt då priserna har en tendens att vara lite för högt satta. Priserna är dock ändå lägre än vad lilla Coop har så jag väljer nästan alltid Hemköp framför lilla Coop.

Annons:


Lidl har vuxit snabbt i Sverige men med förluster och har fortfarande en väldigt liten marknadsandel. Priserna är enligt mig som lägst hos Lidl och det blir ganska mycket köp hos dem också då jag försöker hålla ner hushållskassan. Deras sortiment är dock extremt mycket mindre än vad ICA och Willys kan ståta med så tyvärr går inte allt att köpa hos Lidl.

Personligen tror jag inte allt att konkurrensen från Lidl och Coop kommer att förstöra för ICA eller Axfood (äger bla Willys och hemköp) utan den största konkurrensen i framtiden lär komma från online försäljningen och här har Axfood med mat.se tagit rejäla framsteg och lär växa snabbt med tiden. Online tror jag dock inte kommer att ta särskilt mycket marknadsandel de närmaste åren utan det kommer nog att ta en lång tid innan folk ändrar sin vana att snabbt kunna gå till närmaste butik och köpa det man behöver. ICA är klart störst på marknaden och det kommer de nog att vara under lång tid framöver.

Så idag dippade båda aktierna rejält efter SEBs analys och jag valde då att köpa på mig 40st Axfood á 136,7 kr samt 20st ICA gruppen á 305,1 kr. Som det ser ut nu ser det ut som att Axfood har återhämtat sig till strax över 139 kr medan ICA gruppen ligger på ungefär samma kurs.
Dessa köp gör jag på medellång sikt men kan tänka mig att hålla aktierna lite längre.

Jag Tiden kommer att förtälja hur det går.

Vad tycker du om Axfood, ICA gruppen och SEBs analys?

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. När detta skrivs äger jag aktier i Axfood och ICA gruppen.

Bild från Pixabay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar