lördag 16 september 2017

Tillbaka till långsiktigheten!

Som ni säkert märkt av mina senaste inlägg har jag valt att dra ner på mina portföljer och ta ut en större del av kapitalet. Dessa pengar har jag lagt på bankkontot för att finansiera en eventuellt framtida köp av mark/hus i Vietnam. Jag har ingen aning när detta kommer att ske förutom att det kan ske när som helst. Skulle det bli en större nedgång på börsen kommer jag nog att börja investera större summor på börsen igen.

Jag är dock inte helt borta från börsen utan har fortfarande över 100000kr i mina olika portföljer men som till stor del består av kontanter.

Långsiktiga investeringar igen!

Kortsiktiga investeringar har inte fungerat särskilt bra och därför kommer jag att gå över till mer långsiktiga investeringar tillsammans med swing trading i aktier som jag ändå kan tänka mig äga på långsikt.

Under 2017 kommer jag inte sätta in mer pengar i ISK/KF utan istället kommer jag att använda de likvida medel jag fortfarande har i depåerna för mitt månadssparande i investmentbolag, swing trading samt andra långsiktiga innehav. Min tanke är att börja sätta in en slant varje månad igen efter årsskiftet.

Jag valde att sälja en del av mitt innehav i H&M i torsdags och fredags då det tog en allt föe stor andel av depån. Troligen kommer jag att behålla den andel jag har idag och eventuellt köra lite swing trading när det går tillfälle.

Jag har även köpt på mig mindre poster i Securitas och Skanska som jag alltid tyckt vara välskötta företag som växer med fina vinster och utdelningar.

De senaste 2 veckorna gjorde jag en trade i JLT som blev helt klart godkänd med en vinst på 779kr. JLT är ett företag som jag tror borde bli en riktigt bra investering på långsikt men kursen har en tendens att gå upp och ner mycket på bara några dagar så jag har hållt mig till swing trading istället. Jag kan dock tänka mig att behålla en mindre post på långsikt nästa gång jag gör en trade.

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. 

Bild från Pixabay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar