torsdag 28 september 2017

Genomgång av sonens sparande

I November förra året startade jag en kapitalförsäkring åt min son och har sedan dess satt in min andel av barnbidraget samt de pengar han har fått som presenter. Hans portfölj har varit väldigt passiv jämfört med mina egna portföljer och jag tänkte med detta inlägg gå igenom lite närmare hur det har gått för hans portfölj.

Till dags datum har han gjort insättningar på 9375 kr och portföljvärdet ligger idag på totalt 9909 kr vilket betyder en avkastning på 534 kr eller 5,7% på mindre än ett år. En helt klart godkänd avkastning med tanke på hur dåligt det har gått för mina egna portföljer.

Tanken med sonens portfölj var från början att den skulle vara väldigt långsiktig och det verkar ha fungerat väldigt bra hittills. Allt är dock inte frid och fröjd då två innehav lyser rött, Betsson och speciellt Unlimited Travel Group. Jag tror dock på dessa bolag på långsikt  och kommer att låta dem ligga kvar i sonens portfölj.

Fullträffar har varit Latour som ligger på +32,8% sedan köp och köpet av Philly Shipyards som gav en realiserad vinst på 411 kr inklusive utdelning. Philly Shipyards är den enda aktie som jag har sålt i sonens portfölj men det kommer troligen inte att ske så många fler försäljningar den närmaste tiden i denna portfölj. Istället kommer jag att köpa mer aktier/fonder när tillfällen ges och pengar finns i depån.

Annons:


Även om det är en kort period att jämföra med så visar resultatet att långsiktig investering i olika bolag och fonder har gett ett klart bättre resultat än mina andra mer kortsiktiga affärer. Detta har fått mig att vakna upp lite och börja investera mer långsiktigt men med planen att göra detta sakta men säkert och inte med allt för stora belopp.

Regeringen har gått ut med glada nyheter för oss barnfamiljer (dock inte för oss sparare tyvärr) och höjt barnbidraget med 200kr. Detta innebär att jag troligen kommer att få 100kr extra per månad efter årsskiftet och självklart kommer dessa slantar att gå raka vägen in i sonens portfölj. Ränta på ränta effekten kommer därmed att öka rejält med tiden. Spar horisonten för portföljen är nu minst 17 år då sonen nyss fyllt 1 år. Mitt mål är att sonen ska ha runt 300000kr i portfölj värde när han fyllt 18 år och förhoppningen är såklart att jag då har lärt ut sparande till honom och att han kan ta över portföljen. Om detta inte är fallet kommer jag att fortsätta förvalta portföljen åt honom och använda pengarna till ex. körkort, insats till en lägenhet eller annat som kan kosta en slant.

Sonens portfölj 2017-09-27.


Har du något sparande till dina barn?

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. 

Bild från Pixabay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar