tisdag 3 juli 2018

Rapport första halvåret 2018

Första halvåret är nu avklarat och jag måste säga att tiden verkar gå väldigt snabbt. Månaden som gick var ganska medioker och mitt totala värde gick upp med ett par tusenlappar mot förra månaden. Inte så mycket men ett plus är ändå ett plus.

Månaden var ganska lugn och det gjordes endast två transaktioner i portföljen. Ett mindre köp i Electra Sweden AB samt min försäljning av hela mitt innehav i Gamestop. Jag köpte aktierna i Gamestop för drygt 3 månader sedan och såg köpet som ett mer medel långsiktigt innehav men för några veckor sedan kom det ut en nyhet om att de höll på förhandla om ett eventuellt uppköp men att det var väldigt osäkert just nu. Jag låg då med en liten skuld i aktiedepån och bestämde mig att ta vinsten och sälja allt.

Dagen efter försäljningen kom även kvartalsutdelningen från Gamestop, vilket jag inte hade räknat med, så vinsten blev högre än beräknat. Totalt blev vinsten 1164 kr på en investering av 4242 kr under en period av 3 månader vilket jag ändå kan anse vara en helt klart godkänd affär. Du kan läsa mer om mina tankar inför mitt Gamestop köp här.

Tyvärr måste jag medge att mina andra innehav inte går så värst bra och jag måste medge att min stockpicking inte är det bästa så jag kommer i framtiden mer och mer investera i investmentbolag istället. Jag låter helt enkelt några av Sveriges bästa investerare förvalta mina pengar och detta till rabatt också. De flesta investmentbolagen har lyckats ge en genomsnittlig avkastning på 10-15% under långsikt och en sådan avkastning borde ändå anses som riktigt bra.

Gör vi en uträkning med Z2036 sparkalkylator så borde jag ha ca 3,2 miljoner kr om 20 år om jag håller mina månadsinsättningar till 4100 kr och får en genomsnittlig avkastning på 10% per år. 10% kan kännas som ganska högt men ex. Industrivärden har lyckats ge en årlig genomsnittlig avkastning på 12,48% sedan 1996 och Svolder har lyckats med 15% årlig avkastning sedan bolaget startades så 10% borde ändå kunna anses som historiskt möjligt. Andra investmentbolag har dock lyckats bättre än så. Räknar vi med 15% årlig avkastning så skulle jag ha ca 6,3 miljoner istället vilket skulle räcka gott och väl till en förtidspension runt 60 års åldern. I ovanstående beräkningar har jag inte räknat med att jag kommer att öka mina månadsinsättningar med tiden när ex. lönen höjs eller något annat händer som tillåter mig att spara mer.

Kolla gärna in Industrivärdens aktiekalkylator som snabbt visar hur mycket du hade tjänat på att ha investerat i bolaget. Industrivärden skulle jag nog kalla börsens tråkigaste investmentbolag då de gör väldigt få affärer under årens gång och det har historiskt varit en väldigt bra taktik.

Planen framöver är att utöka mina investeringar i investmentbolag och jag vill helst köpa när rabatten är hög mot substansvärdet. Just nu är rabatterna ganska så höga och enligt mitt sätt att se på saken så är det helt klart köpdags. Eventuellt kan jag tänka mig att sälja av aktier i andra företag och köpa mer i investmentbolagen istället. Jag har dock ingen brådska utan tiden får visa vad som ska hända.

Jag rekommenderar alla som är intresserade av investmentbolag att kolla upp Ibindex.se som har en väldigt bra tjänst att räkna ut substansvärdet och rabatten på investmentbolagen. Själv kollar jag in listan nästan dagligen.

Månadens handel


+25st Electra Sweden AB á 51,6kr
-40st Gamestop á $14,97

Resultat Juni

Totalt portföljvärde: 140.700 kr
Likvider bankkonton: 318.018 kr
Toborrow: 0 kr
4Spar konto: 10.450 kr
Totalt värde: 469.168 kr

Insättning ISK: 4000 kr
Golfstar + Sushirullen: 9.700 kr
Totalt KF + depå: 75.138 kr
Totalt ISK: 74.590 kr
Totalt Avanza KF: 20.000 kr
Totala insättningar: 183.428 kr


Jag ska försöka hinna med att skriva ett nytt inlägg de närmaste dagarna där jag går igenom de utdelningar jag har fått under första halvåret. Jobb, barn och distansutbildning gör att fritiden är ganska men jag ska göra mitt bästa att hinna med. :)

Hur gick din månad?

PS: Jag har börjat köpa aktier i Industrivärden under Juli.

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från Pixabay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar