fredag 30 mars 2018

Köpt GameStop igen

Detta inlägg är sponsrat av Avanza och innehåller annonslänkar.
Igår föll GameStop aktien extra mycket efter att 4:e kvartalets rapport kom ut och jag passade på att köpa ett antal aktier. Jag har tidigare ägt aktier i företaget och du kan läsa min första analys här.

Orsaken till torsdagens börsslakt är säkerligen nedskrivningen inom Technology brands delen i företaget som gjorde att årets vinst blev strax över 0. Detta ska dock endast vara av engångskaraktär och påverkar inte kassaflödet som ändå blev hela 324,7 miljoner dollar. Om vi drar av nedskrivningen så kan GameStop ståta med ett resultat på $3,34 vilket dock fortfarande är lägre än 2016 års resultat som blev $3,77.

Den senaste tidens nedgång gör att företaget har riktigt fina nyckeltal som ex. ca 4 i P/E-tal, 12% Direktavkastning och värderas till 58% av eget kapital. Bolaget skriver att de under 2018 ska ta det lugnt med köp av företag och kommer att koncentrera sig på att utveckla de verksamheter de har och en förhoppning är såklart att de ska dra ner på skulderna under tiden. Soliditeten är idag 44% men jag tror att bolaget skulle må bra av att dra ner på skulderna och därmed öka soliditeten. De har idag en enorm kassa på $864 miljoner så de bör nog ha stora chanser med att kunna dra ner på skulderna och ändå kunna fortsätta dela ut pengar till aktieägarna. Kassan är idag ungefär lika stor som de långsiktiga skulderna.

Mer information om GameStop hittar du hos Avanza. (annonslänk)

Utdelning

GameStop har lyckats höja utdelningen varje år de senaste 6 åren och idag delar de ut $1,52 delat på 4 kvartal. Detta är drygt 46% av resultatet exkl. nedskrivningar så de bör kunna hålla eller t.o.m. höja utdelningen under minst några år framöver. Med dagens låga kurs får du en direktavkastning på hela 12% vilket bör anses som väldigt högt.

Framtiden

Allt är självklart inte bra med företaget och ett av de största problemen är att spel börjar säljas allt mer online och butiksförsäljningen kommer att fortsätta gå ner. Undantaget är såklart när en ny konsol släpps vilket skedde kvartal 4 med Nintendo Switch och gjorde att omsättningen för spelbutikerna rusade uppåt. Technology brands som jag trodde skulle bli framtiden för GameStop verkar ha blivit det nya problembarnet då AT&T tydligen har valt att ändra provisionerna till sina återförsäljare. Jag hoppas på att ledningen försöker göra något åt saken och kanske börja ta in andra operatörer i sortimentet och/eller utöka med andra produkter.

Personligen tror jag att GameStop inte kommer att kunna växa något särskilt de närmaste åren utan lär stampa ungefär där de är idag. De bör klara av att kunna visa upp ett resultat på runt $3 per år och med ett lågt P/E-tal på 10 borde bolaget värderas till ca $30 vilket är bra mycket mer än dubbelt mot dagens kurs. Bolaget producerar trots allt stora vinster och fina kassaflöden men dock utan någon tillväxt.

Mitt GameStop innehav klassar jag som en investering på medellång sikt på några år och under tiden som jag väntar att kursen ska vända upp igen kommer jag att inkassera väldigt höga utdelningar varje kvartal.

Nyckeltal

Kurs: $12,62
Antal aktier: 101,6 miljoner
Börsvärde: $1282 miljoner
Vinst/aktie exkl. nedskrivningar: $3,34
Vinst/aktie 2018: $3 - $3,35 (bolagets prognos)
P/E-tal: 4,2 - 3,8
Utdelning: $0,38 x 4 = $1,52
Direktavkastning: 12%
Eget kapital: $2214,5 miljoner
Eget kapital/aktie: $21,8
Kurs/Eget kapital: 0,58
Soliditet: 44%
Kassa: $864,4 miljoner
Kassa/aktier: $8,5

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i GameStop Corporation.

Bild från GameStop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar