måndag 26 mars 2018

Nya köp i Svolder, Latour och Scandic Hotels


Den senaste veckan har varit ganska så rött på börsen och jag har fortsatt att göra lite småköp i mina långsiktiga innehav. Följande köp har jag gjort:

20st Svolder B
6st Latour
8st Scandic Hotels

Svolder har jag tidigare ökat ganska mycket i och det börjar nu få en respektabel andel av portföljen men jag kan fortfarande tänka mig att utöka den andelen ännu mer. Svolder har haft en väldigt bra utveckling historiskt sett och jag tror att de kommer att forsätta göra det under många år framöver. Just nu värderas Svolder med en substansrabatt på ca 12,5% vilket historiskt är en väldigt hög rabatt.

Många investmentbolag har nu börjat handlas till bra substansrabatter om man kollar på IBIndex.se lista och exempelvis Traction och Lundbergsföretagen handlas nu med rabatt vilket har varit ovanligt de senaste åren. Även Latour handlas nu med en liten rabatt och jag har tidigare skrivit om att jag anser att detta bolag har haft en så enastående historisk substansvärde ökning att de förtjänar en premie så nu anser jag att Latour är köpvärt igen.

Jag kommer de närmaste dagarna att försöka köpa på mig mindre poster i Latour och bygga upp bolagets andel av min portfölj. Jag har tidigare ägt Latour men när substanspremien var väldigt hög valde jag att sälja av innehavet och vänta lite. Nu har det som sagt vänt till substansrabatt så det är minst sagt tid att börja köpa lite Latour aktier.

Äger du Latour och vad tycker du om bolaget?

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. När detta skrivs äger jag äger aktier i Latour, Svolder och Scandic Hotels.

Bild från Latour.

2 kommentarer:

  1. Bra inlägg! Jag ska absolut undersöka Svolder mer. Har haft dem tidigare och tycker om profilen såväl som värderingen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Money Cowboy och lycka till med investeringarna!

      Radera