tisdag 27 mars 2018

Långsiktig värdeutveckling Latour

Detta inlägg är sponsrat av Avanza och innehåller annonslänkar.


Investmentbolaget Latour är ett så kallat blandat investmentbolag som äger aktier i börsnoterade bolag och har flera helägda bolag i sin portfölj. De är extremt långsiktiga i sitt ägande och drygt 78% av substansvärdet ligger i bolag som har ägts i mer än 20 år som ex. Securitas, Loomis, Assa Abloy, Fagerhult, Sweco m.m. Kombinationen av helägda bolag och börsnoterade bolag ger Latour ett fint kassaflöde som de i sin tur kan använda till nya investeringar och till en långsiktigt ökande utdelning till sina aktieägare.

Direktavkastningen (utdelning/aktiekurs) är idag ganska låg och förklaringen till detta är ganska enkel - substansvärdet i de underliggande tillgångarna har ökat i en mycket högre takt och totalavkastningen har därmed genom åren varit helt fantastisk. De underliggande bolagen väljer också att låta en större andel av vinsterna vara kvar i bolagen för att finansiera den fina tillväxten och därmed öka substansvärdet ännu mer.

Latour har sedan starten haft en enormt bra värdeutveckling och gått mycket bättre än index. Enligt den senaste årsredovisningen har totalavkastningen varit 103000% sedan starten 1985 vilket är långt mycket högre än index som endast kan ståta med 5000% i totalavkastning. Hade man varit med från början, satsat 10000kr och återinvesterat utdelningen skulle man alltså idag ha ett värde på mer än 10 miljoner kr.

Mer information om Latour hittar du hos Avanza. (annonslänk)

De senaste 5 åren har också varit riktigt bra och en investering sedan 2013 har gett en totalavkastning på 268%. Latour kommer kanske inte ge lika hög avkastning som den har gett under de första decennierna men jag räknar med att de ska kunna slå index rejält även i framtiden och därför har jag de senaste året velat köpa aktier i bolaget. Latour har dock länge handlats med premie jämfört med substansvärdet vilket gjort att jag efter ett mindre köp förra året valde att sälja och invänta en nedgång. Detta har nu p.g.a. den allmänna nedgången skett och Latour handlas just nu till en liten rabatt på drygt 1% enligt IBIndex.se.

Det är nu läge för mig att börja köpa fler aktier i Latour under de närmaste månaderna så länge kursen inte börjar rusa upp igen allt för snabbt. Mina likvida medel är ganska låga just nu så det blir nog lite mindre köp då och då tillsammans med mina månads insättningar.

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. När detta skrivs äger jag aktier i Latour.

Bild från Latour.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar