söndag 18 mars 2018

Äga utländska aktier i Kapitalförsäkring eller Investeringssparkonto

I veckan skrev jag ett inlägg om att jag köpt fler Nordea aktier under X-dagen och jag fick då frågan om jag investerade i Investeringssparkonto eller i en kapitalförsäkring. Då alla mina insättningar numera läggs in i Investeringssparkontot så gjordes Nordea köpet i detta konto.

Nordea finns upplagd i min lista med utdelningsbolag.

De flesta av er vet nog redan att Nordea ska flytta sitt huvudkontor och skattesäte till Finland och därmed kommer en källskatt att dras av på den utdelning du får. Denna skatt vill man såklart inte betala då vi redan betalar en schablomskatt i båda kontotyperna. Efter mitt senaste inlägg har jag försökt luska fram vilken kontotyp som är bäst och jag har kommit fram till att det är lite svårt att säga.

Annons:


I en kapitalförsäkring kommer försäkringsbolaget att försöka få tillbaks källskatten och återbetala till dig men det kan ta några år innan pengarna dyker upp på kontot. Vad jag vet så har Nordnet lyckats få tillbaks hela skatten medan Avanza har varit lite sämre på det de senaste åren.

Har du ett Investeringssparkonto kommer din bank att skicka kontrolluppgifter till skatteverket och du kan då direkt dra av källskatten på schablomskatten i din deklaration och du får därmed tillbaks pengarna året efer utdelningen. Källskatten får dock inte vara högre än schablomskatten så det gäller att du inte har för stor andel utländska innehav i din ISK.

Svar från skatteverkets FAQ sida:
Ja, det kan du få. Men du kan inte få avräkning med ett större belopp än vad den svenska skatten blir på investeringssparkontot. Överskjutande avräkningsbar skatt får avräknas under senare år.

Läs även skatteverkets informationssida.

Enligt mig har båda kontona för- och nackdelar men för mig som endast har en väldigt liten del av mitt Investeringssparkonto investerat i utländska aktier så borde Investeringssparkontot vara det bästa alternativet. Jag kommer även i framtiden endast ha väldigt små innehav i utländska innehav så mitt upplägg borde fungera bra för mig just nu.

Har du en ganska stor andel utländska innehav är troligen en kapitalförsäkring att föredra. Jag är dock ingen skatte expert så se till att göra din egen undersökning om vilket alternativ som passar dig bäst. Tycker du att det är för komplicerat så rekommenderar jag dig att hålla dig till Svenska aktier och du slipper då helt huvudvärken med allt snack om avdrag hit och dit.

Vilken kontotyp använder du för utländska aktier?

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i Nordea.

Bild från Pixabay.


2 kommentarer:

  1. En orsak till varför jag kör med KF är för att jag planerar att flytta utomlands i framtiden, och antagligen även skriva mig utomlands.

    Har jag ett ISK kommer det då omvandlas till ett AF-konto. Då kommer jag få börja betala 30% i skatt på mina utdelningar, därför kör jag med KF för det är mest framtidssäkert för min del.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Investmentbolagsinvesteraren!

      Då ska du självklart ha aktierna i en Kapitalförsäkring. Rikigt kul att höra att du tänker flytta utomlands. Detta är något även jag skulle vilja göra men just nu måste mina investeringar låtas växa under många år framöver innan en flytt skulle kunna bli verklighet.

      Radera