lördag 31 mars 2018

Månadsrapport Mars 2018

Mars månad är nu slut och de flesta av oss firar troligen påsken med god mat och kanske andra godsaker. Månaden blev tyvärr inte så bra för mig då mitt totala värde gick ner med 5000 kr jämfört med Februari. Orsaken till detta är att jag fortfarande försöker ta körkortet och det blev runt 6000 kr för att köpa 10st körlektioner. Jag har sagt det tidigare men säger det igen - ta körkort när du är ung för det blir extremt dyrt och tar väldigt lång tid när du blir äldre. Börsen har inte heller hjälpt till utan min portfölj har tappat en del i värde.

Det har blivit ganska många små köp under månaden men det största köpet gjorde jag i Torsdags när jag köpte på mig en post aktier i GameStop. Mindre köp gjordes även i Nordea, Latour, Svolder och Scandic Hotels. Svolder har seglat upp som mitt näst största innehav och jag kan tänka mig att den får en ännu större andel än vad den har idag.

Snart ska jag börja på min nya arbetsplats och något som jag inte hade räknat med är att min förra arbetsgivare måste betala ut sparad semesterlön i en klump summa så om allt går som det ska borde jag få in ganska mycket pengar de närmaste månaderna. Ett problem är att jag inte kommer att få någon betald semester detta år men det är helt ok då vi ändå planerade vår långa Vietnam resa till våren nästa år. Med de utbetalda semesterlönerna borde mitt mål om att nå 500000kr nås ganska enkelt, bara det inte blir en börskrasch såklart.

Utdelningar

Under Mars månad fick jag totalt 223 kr och du kan läsa mer om det här. Utdelningarna är fortfarande små men jag tror att nästa månad kommer det att bli ett fint uppsving.

Resultat Mars
Totalt portföljvärde: 133.794 kr
Likvider bankkonton: 260.965 kr
Toborrow: 0 kr
4Spar konto: 10.450 kr
Totalt värde: 405.209 kr

Insättning ISK: 4000 kr
Dala Energi + Golfstar: 16.460 kr
Totalt KF + depå: 75.138 kr
Totalt ISK: 66.590 kr
Totalt Avanza KF: 20.000 kr
Totala insättningar: 178.188 kr

Jag har valt att inte längre lägga upp portföljerna direkt i månadsrapporten utan ber dig gå till portföljsidan istället, där du kan se mer i realtid hur värdet ligger till. Där hittar du även sonens portfölj.

Sonens Portfölj

Sonens portfölj är den som har varit mest långsiktig och den puffar på sakta men säkert. Månaden gav 90 kr i utdelningar från Pandora och Swedbank. Barnbidraget har höjts så nästa månad kommer hans månadsinsättning att höjas med 100 kr. Han fick även lite pengar från några släktingar nu under påsken så ytterligare 200 kr kommer att sättas in i depån.

Hur gick din månad?

Glad Påsk!! 🐣🐣🐥🐥

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från Pixabay.

2 kommentarer:

  1. Jag tycker det är rock n´roll att du tar körkort när du är nästan 40! Det är alltid ett jädra tjatande om att "det är för sent" att göra saker här i livet. Det är aldrig för sent för någonting! Däremot kan det ekonomiskt vara en bättre investering att göra det när man är 18, har inte räknat på saken.
    Vad det gäller värdet på min portfölj så backar det i samma takt som jag sätter in nya pengar, det tycker jag är positivt då jag nu kan handla fler aktier till billigare penning. Utdelningarna rullar dock på i fin takt, flera bolag har ökat i år och jag har handlat så flitigt jag kan, det blir nytt utdelningsrekord i år också:)
    Jag tycker du gör rätt i att sikta på långsiktig investering och utdelningar, det kommer att ge bättre resultat i längden tror jag!

    Lycka till!

    /K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Koll på kontot!
      Det är aldrig försent att lära sig nya saker och som nybliven pappa har behovet av en bil ökat.
      Långsiktig investering är nog det som kommer passa mig bäst speciellt nu när jag bytt jobb och inte längre kommer ha så mycket tid att hålla koll på börsen. Det lutar åt att jag kommer låta investmentbolagen ta över mer och mer av portföljerna.
      Lycka till med investeringarna!

      Radera