lördag 7 januari 2017

GameStop analys

Jag kan inte säga att jag är särskilt intresserad av att spela spel men jag har under många år köpt och sålt begagnade spel. Detta är något som i början gav ganska bra pengar men under senare år har jag inte haft så mycket tid att utveckla den verksamheten. Kanske kan det det vara något att börja satsa på lite hårdare då det är riktigt bra marginaler i branschen.

Under helgen har jag sökt runt efter ett nytt företag att satsa på och jag råkade då komma in på en blogg (www.dailytradealert.com) som listade GameStop som ett företag som ger hög utdelningen och även har ökat sin utdelning de senaste 5 åren. Jag gick till GameStops hemsida och började läsa lite om företaget och jag ska försöka mig på en analys av företaget här nedan.

GameStop är moderbolaget till en kedja med mer än 6000 spelbutiker runt om i världen varav ca 4000 i USA men bolaget har sedan 2013 valt en strategi att diversifiera sin verksamhet och det är här jag ser potentialen. De har expanderat och köpt upp och öppnat butiker som säljer AT&Ts produktutbud och har idag mer än 1400 AT&T märkta butiker (Technology brands) som bla säljer mobiltelefonabonnemang och digital-tv abonnemang, mycket likt Telia butikerna. Många spelbutiker har under åren också gjorts om till AT&T märkta butiker. De driver även 76 Apple-butiker. Antalet Technology brands butiker har ökat i en väldigt snabb takt medan antalet spelbutikerna har istället minskat i en stadig takt.

GameStop har även diversifierat sig i en Omni-kanal väg där digital försäljning, egna spel, Technology brands butiker och specialerbjudanden börjar stå för en allt större del av försäljningen. Detta tycker jag är jättebra då den fysiska spelförsäljningen kommer nog att fortsätta nedåt så det gäller att ta in nya intäktsområden. Målet är att 2020 ska mer än 50% av företagets intäkter komma från annat än spelbutikerna. Ett problem är att denna expansion kostar och företagets lån och godwill har ökat mycket men trots detta erbjuder företaget fortsatt hög utdelning och köper tillbaka aktier. Här skulle jag nog tycka att det är bättre att GameStop börjar betala av lånen istället för att återköpa aktier.

Resultat

Tillväxten har minst sagt varit medioker då företaget de senaste åren har haft en ganska stabil omsättning på runt USD 9 miljarder och detta beror högst troligen p.g.a. spelbutikerna har blivit färre samtidigt som diversifieringen har tagit över nedgången i spelbutikerna. Jag tror att diversifieringen är bra för företaget och att vi de närmaste åren kommer att få se en ökning av både omsättning och resultat p.g.a. detta. 2012 gjorde företaget en vinst på USD 340 miljoner medan 2015 låg lyckades de nå USD 402,8 dollar men p.g.a. aktieåterköp blev vinsten per aktie USD 2,41 respektive USD 3,78 vilket visar den positiva effekten av de många återköpen.

Utdelning

2016 höjde dem utdelningen USD 1,44 till USD 1,48 per aktie och de har faktiskt höjt utdelningen varje år fem år i rad och allt tyder på att de kommer att höja utdelningen för 2017 också. Utöver detta har de även återköpt en stor mängd egna aktier genom åren och antalet aktier har minskat från 141 miljoner 2012 till 103 miljoner under tredje kvartalet 2016. De har alltså återköpt 27% av antalet aktier på mindre än 6 år.

Aktiens utveckling

Aktiekursen ligger idag på USD 24,5 och de senaste 5 åren har aktien legat som högst på USD 56,5 och som lägst USD 15,9. Senast i November låg den på strax över USD 20 så den har börjat röra sig uppåt igen.

Prognos

Jag tror att GameStop ska kunna få ett årsresultat på USD 3,7 per aktie 2016 och ge en utdelning på USD 1,52 vilket med kursen USD 24,5 ger ett P/E-tal på 6,6 och en direktavkastning på 6,2%. Detta tycker jag är riktigt bra tal och jag har inte kunnat hitta något annat företag som idag har liknande nyckeltal.

Då jag fick upp ögonen för företaget igår har jag ännu inte köpt några aktier men sannolikheten är ganska stor att jag köper en post aktier redan på måndag. Köpet skulle då göras på kortsikt med ett kursmål på USD 44 eller ett P/E-tal på drygt 12. Det som får mig att tveka lite är den extremt höga dollarkursen men på kortsikt borde det förhoppningsvis inte vara några problem. Kortsikt för mig kan vara 1 månad upp till något år.

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger inte några aktier i GameStop Corporation.

Bild från GameStop.

1 kommentar:

  1. Jag är inte alls insatt att göra dessa analyser som du försöker dig på här men något jag kan säga relativt ragryggad är att GameStop inte är något säkert kort - vilket troligen speglas utav utdelningen och aktiens pris.
    Tar du sverige som exempel stänger de några butiker per år, då konsumenterna faktiskt blir allt mer medvetna om hur dålig 'affär' de gör när de handlar just hos GameStop. Vad gäller USA får jag samma intryck när man läser diverse spelforum/youtube-clip.
    Det kan säkert ge avkastning och kanske vara stabilt men jag hade definitivt inte tryckt in pengarna där, då tar jag hellre min risk med Telia som trots allt har funnits hur länge som helst och faktiskt har hela län i landet där andra operatörer inte ens ge sig in på.

    SvaraRadera