tisdag 3 januari 2017

Köpt Novo Nordisk

Idag köpte jag på mig 30st aktier i Novo Nordisk till kursen 260,5 DKK och denna investering har jag tänkt äga på långsikt. Jag har haft företag under uppsikt de senaste veckorna och sett från backspegeln har jag varit lite sen med köpet då den som lägst låg på ca 220 DKK. På långsikt tror jag dock att företaget kommer att ge en bra avkastning på investeringen.

Novo Nordisk är ett Danskt läkemedelsföretag som främst upptäcker, utvecklar, tillverkar och säljer diabetes läkemedel. Diabetes är en sjukdom som tyvärr inte kommer att minska utan den kommer med all sannolikhet att öka speciellt då världen fortfarande äter mer och mer sötsaker. Marknaden där företaget finns i är minst sagt gynnsam men för någon månad sedan gick dem ut med och sa att 2017 kommer vinsten antingen att bli lika som 2016 eller öka någon enstaka procent. Detta var såklart dåliga nyheter för börsen som bestraffade bolaget rejält och aktiekursen ligger därmed på ganska låga nivåer.

Jag tror inte att vi kommer att få se några snabba uppgångar för Novo Nordisk utan jag tror nog snarare att den kommer att gå upp sakta men säkert med åren men med diverse nedgångar då och då.

P/E-talet ligger på ca 17 och direktavkastningen runt 2,5% vilket är helt ok siffror för ett stort och någorlunda stabilt läkemedelsföretag. Mitt mål med mina långsiktiga innehav är att de över tiden ger ca 10% avkastning per år inkl. utdelningen och jag tror att Novo Nordisk kommer att kunna uppnå detta åt mig. Skulle dock kursen mot förmodan sticka upp i en snabb fart utan någon speciell ny information så kan jag tänka mig att sälja. Detta beror ju självklart på om jag tror mig se andra investeringar som kan ge bättre avkastning.

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger inga aktier i Novo Nordisk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar