söndag 22 januari 2017

Sparande till min son

Min lilla son föddes för snart 4 månader sedan och öppnade ganska fort en kapitalförsäkring till sonen. Här lägger jag in min andel av barnbidraget på 525kr/månad samt alla pengar som han får i kontanter från släktingar och bekanta. Trots att sonen endast är 4 månader gammal är hans konto redan värd 3706kr och den ligger faktist på plus (vilket inte mina tre andra konton gör).

Jag valde att lägga kapitalet i en ktapitalförsäkring i mitt namn så att jag har full koll på kontot och kan välja när han ska få ta ut pengarna. Planen är att utbilda honom när han blir äldre i ekonomi och jag hoppas på att han blir lika sparsam som jag och inte spenderar pengarna på konsumtion och annat kortsiktigt. Troligen kommer pengarna att först börja användas till hans körkort, studier och sedan kanske till en insats vid bostadsköp. Skulle det dock visa sig att han är bra på att ta hand om sina pengar själv så kommer jag troligen flytta över mindre delar av portföljen i hans namn efter att han har blivit 18år så att han får lära sig eget ansvar och testa sin egna ideér.

Så här ser portföljen ut idag:


Utvecklingen ligger som sagt svagt på plus tack vare den lilla investeringen i Ratos men sänks av nedgången i Betsson. Snart kommer nästa insättning och vi får se vad jag kommer att investera pengarna på - kanske en extra aktie i Latour eller något nytt innehav att börja bygga upp.

Investerar du i aktier till ditt barn?

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. 

Bild från Pixabay.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar