lördag 14 januari 2017

Veckorapport V.2

Veckan som gick var inte särskilt munter för min aktieportfölj. Mitt inköp av GameStop kunde inte ha gjorts under ett sämre tillfälle då bolaget igår (Fredag den 13:e!) gick ut med en riktigt dyster rapport. Försäljningen inom spelbutikerna gick ner en bra bit mer än budgeterat och bolaget skriver att de kommer inte att kunna nå målet som de hade satt upp för årsresultatet. Börsen drog självklart ner kursen markant och den gick ner drygt 8% på en dag och just nu ligger jag på 9,25% minus.

Trots detta tror jag fortfarande på företaget då de håller på att diversifiera sig själva mot att öppna fler butiker som säljer telefonabonnemang och digital-tv prenumerationer. Denna verksamhet gick tydligen rejält uppåt och går bättre än planerat. Jag räknar fortfarande med att bolaget kommer att ge ut samma utdelning som 2016 eller öka en aning under 2017. Som jag skrev tidigare ser jag mitt innehav i GameStop som medel långsiktigt och jag kan tänka mig behålla aktien i månader eller år med förhoppningen att de fortsätter ge en hög utdelning och att diversifieringen går som planerat.

Ett annat sänke i veckan var "såklart" Fingerprint Cards där värdet på mina aktier gick från +5% till -4%. Som vanligt är detta en extremt volatil aktie och jag låg på ännu mer minus i mitten av veckan men aktien avslutade med en uppgång mot slutet. Detta var tänkt som en kortsiktig affär där planen från början var att tjäna någon tusenlapp på några dagar eller någon vecka. Det verkar tyvärr som att detta inte blir fallet men vi får se vad som händer nästa vecka. Vad som helst kan ju hända med Fingerprint Cards!

Allt detta negativa vägdes upp av uppgångar för Evolution Gaming och mitt kärninnehav i Electra Sweden AB men det räckte tyvärr inte helt och portföljen slutade på drygt -1% mot förra veckan. Dock ska man inte tänka på kortsiktiga förändringar och min strategi är ju att behålla aktier på längre sikt och se till att få in utdelningar som växer och växer istället (20-30% får jag dock investera i kortsiktiga affärer).

Jag fortsatte även att bygga upp preferensaktie portföljen och just nu är ca 60% av kapitalet investerat då jag köpte på mig preferenser i Balder, Klövern, Pegroco och Volati. Portföljen blev även godkänd för knockout lånet och planen är från början att belåna portföljen för att få en årlig direktavkastning på 9-10%.

Nästa vecka

Planen inför nästa vecka är att först och främt fortsätta bygga upp preferensaktie portföljen men även att hitta ett läge att sälja hela eller delar av innehavet i Fingerprint Cards.

Utdelningar

Jag kollade upp utdelningskalendern för mina innehav och tyvärr verkar det som att jag inte kommer att få några utdelningar under Januari men nästa månad borde det bli några utdelningar, speciellt från ett par preferensaktier. Februari kan alltså bli en lite mer intressant månad med tanke på utdelningar.

Hur såg veckan ut för dig?

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. När detta skrivs äger jag aktier i GameStop Corporation, Fingerpint Cards, Evolution Gaming, Electra Sweden AB, Balder preferens, Klövern preferens, Volati preferens, Pegroco Invest.

Bild från Pixabay.

1 kommentar: