söndag 1 januari 2017

Årsrapport 2016


Nu har 2016 kommit till ett slut och det är dags att summera året som gått. Jag började investera aktivt i aktier igen i November mycket tack vare Utdelningsstugan som fick upp mitt intresse för investeringar i aktier igen. Målet med året har varit att investera i utdelningsaktier och vägen dit går framåt sakta men säkert. Jag tillåter mig även att investera en liten del i kortsiktiga affärer och/eller förhoppningsföretag som kanske inte ger utdelning men som kan erbjuda en mycket högre tillväxt.

Fr.o.m. nu kommer jag att börja skriva upp alla likvida medel och investeringar som jag har så att jag enkelt kan gå tillbaks och kolla vad som har fungerat bäst. Som du ser har jag ganska mycket likvider men detta kommer att förändras när 100000 kr i morgon kommer att sättas in i min nya preferensaktie portfölj. Jag tror mycket på denna portfölj och räknar med att den kommer att ge mig en mycket fin avkastning på mellan 9 och 10% per år.

Resultat December
Kapitalförsäkring: 125.911
Totalt portföljvärde: 140.713 kr
Likvider bankkonton: 225.082 kr
Toborrow: 54576 kr
Totalt värde: 420.371 kr
Insättning December: 0
Total insättning: 131.630
Utdelning December: 16
Utdelning 2016: 2386

Jag har precis börjat bygga upp min portfölj igen och utdelningarna är som du kan se riktigt låga för December månad men jag fick ändå in 16kr från mitt lilla innehav i Coca Cola. Nästa år räknar jag med en rejäl uppgång på utdelningarna främst då jag har investerat mycket pengar de senaste två månaderna i aktier som borde ge en bra utdelning samt min stora investering i preferensaktier med start imorgon.

Som du kanske märker gjorde jag inte någon inbetalning denna månad och förklaringen till detta är att jag i November flyttade över 80000kr och imorgon ska ytterligare 100000kr flyttas över till preferensaktie portföljen. Det har varit lite svårt att hitta aktier som är lågt värderade och som ger bra direktavkastning men det lär komma en dipp någon gång under året och då är jag förberedd med likvida medel.

Kapitalförsäkringen
Depån
Mina mål för 2016 var att ha en aktieportfölj värd 140000kr och utdelningar på 2100kr och dessa mål lyckades jag slå med väldigt liten marginal. Insättningar blev lite mindre och bara 80000kr i stället för 84000kr.

Målen för 2017 är i klart underkant och jag har ändrat målen för 2017 igen, jag vill ju inte ha allt för lätta mål. Resten av åren kommer jag att ändra så fort jag kan. Förhoppningsvis kan jag nå pensionsåldern tidigare än planerat.

Nya mål för 2017
Portföljens värde: >315000kr
Totalt värde: >490000kr
Totala utdelningar: 17000kr
Egna insättningar: 172000kr

Sparkonto
Jag har idag även öppnat ett sparkonto hos 4spar (adlink) som ger mig hela 6,5% i rörlig ränta. Jag har börjat med att flytta över 10000kr och eventuellt blir dem mer framöver. Som jag tidigare skrivit känns det inte rätt att ha så mycket pengar hos banken och få 0% i ränta. 6,5% ränta känns klart mycket bättre. Hittar jag något annat som jag tror kan ge mer än 6,5% i avkastning kommer jag såklart ta ut pengarna igen.

Pappaledig
Februari t.o.m. Maj kommer jag att vara pappaledig och lönen blir därmed klart lägre än normalt men det tycker jag är helt klart värt pengarna då jag får ha mer tid med min son. Troligen får jag mer tid att gå igenom mina investeringar och kanske även blogga lite mer.

Sonens kapitalförsäkring börjar växa till sig en aning och jag kommer att ta med hans portfölj i Januaris månadsrapport. Ska bli kul och se hur mycket det kan växa till sig innan han blir 18 år. Kanske räcker det till en insats till hans första lägenhet eller till att finansiera studierna. Vi får se!

Hur gick 2016 för dig?

God fortsättning och lycka till med årets investeringar!

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. 

Bild från Pixabay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar