söndag 25 november 2018

Investmentbolagens långsiktiga totalavkastning och ny strategi


Ni som följer min blogg har nog inte missat att jag mer och mer gått över till att investera i investmentbolag istället för att investera direkt i bolag. Strategin frigör mycket tid för mig då jag låter några av Sveriges bästa förvaltare ta hand om mina pengar och för det mesta får jag detta med rabatt också.

Min sparhorisont är minst 20 år så långsiktig totalavkastning (inkl. återinvesterad utdelning) är superviktig för mig och därför kommer jag i detta inlägg gå igenom ett antal invetmentbolags totalavkastning. De flesta investmentbolagen har med råge slagit index om man kollar långsikt och jag tror/räknar med att de klarar av att göra detta i många år framöver.

Listan nedan visar totalavkastningen för respektive bolag per år och uppgifterna har jag fått från respekive bolags webbsidor och årsredovisningar. Alla bolag skriver tyvärr inte avkastningen inom samma tidsperiod så statistiken är kanske inte helt perfekt.

Lundbergsföretagen: 15,1% senaste 20 åren
Kinnevik: 14% senaste 30 åren
Investor: 11,9% senaste 20 åren
Industrivärden: 11% senaste 10 åren
Latour: 16,8% senaste 20 åren
Öresund: 18% senaste 24 åren
Svolder: 15% sedan 1993
Bure: 20% senaste 10 åren

Detta är riktigt fin avkastning för bolag som ändå ger en bra riskspridning då de själva äger flera bolag inom olika branscher och med tanke på att flera kriser har kommit och gått under perioderna.


Vi tar ett litet räkne exempel med Öresund och räknar på om Öresund kan bibehålla 18% årlig avkastning under 20 år. Om du återinvesterar utdelningen och satsar 100000kr skulle du ha mer än 2 miljoner kr i aktiedepån men om du istället skulle investera 2000 kr extra per månad skulle depå värdet ligga på mer än 5,2 miljoner kr. En summa som mer än väl skulle räcka för att kunna pensionera sig med men kom dock ihåg att 18% avkastning per år är väldigt svårt att nå och det finns inga garantier att ex. Öresund skulle kunna klara detta i framtiden.

Tittar vi dock på listan så anser jag ändå att 11-15% totalavkastning borde vara nåbart för investmentbolagen under en 20 års period och för att förbättra avkastningen ännu mer väljer jag att köpa månadsvis och därmed köpa både när kursen är låg och hög. Mitt GAV borde därmed teoretiskt bli lägre istället för att köpa allt under en och samma dag.

Min andra strategi för att förbättra avkastningen är att hålla koll på den rabatt som respektive investmentbolag har innan man gör ett köp och detta gör man lättast hos Ibindex.se där du kan se rabatten praktiskt tagit i realtid (ok 15 minuters fördröjning gäller). Min strategi är att köpa i investmentbolag som ger en rabatt jämfört med substansvärdet och vänta med köp i investmentbolag som har låg rabatt eller t.o.m. handlas med premie. Vissa bolag anser jag dock är köpvärda även om de handlas med väldigt låg rabatt och här räknar jag in ex. Latour, Öresund och Creades.

En tredje strategi jag i framtiden kommer att använda mig mer av är att börja sälja av aktier i investmentbolag där rabatten har blivit för liten eller t.o.m. handlas med premie. När akiekursen sedan går ner och erbjuder högre rabatt så börjar jag återigen köpa aktier i bolaget. Detta blir nästan som swingtrading men med ett långsiktigt tänk och förhoppningen är att strategin ska ge en överavkastning över lång tid.

Sedan har jag en fjärde strategi som heter arbitage handel som egentligen bara fungerar med Investor när det gäller investmentbolag. Ett exempel på hur strategin fungerar är att om du ex. äger 100 Investor B aktier som idag kostar 390kr och Investor A kostar 385kr så säljer du B-aktierna och köper samtidigt A-aktier istället. Du får då 1 Investor aktie + 115kr extra på kontot och du har med denna handel inte tagit någon särskilt stor risk och samtidigt fått fler aktier och pengar i aktiedepån. Enda skillnaden mellan A och B aktien är att A aktien ger fler rösträtter än B men då vi äger en extremt liten andel av bolaget gör det ingen skillnad. Denna växling mellan priserna på A och B aktierna sker oftast flera gånger på år så det kan bli riktigt fina pengar med tiden och speciellt när antalet aktier ökar till ett större antal.

Läs gärna om min senaste Investor arbitage handel här.

Min förhoppning är att mina 4 Investmentbolag strategier ska ge en överavkastning över tiden och att 15% per år under 20 år borde vara inom räckhåll. Detta mål är en förhoppning och skulle jag endast klara 10% totalavkastning per år så är det ändå ge en ansenlig summa som tillåter en förtida pension vid runt 60 år.

Om vi använder oss av Stefans sparkalkylator kan vi räkna ut att 10% totalavkastning per år under 20 år tillsammans med ett sparkapital på 140000kr och månadsinsättningar på 4610kr ger ett slutvärde på ca 3,5 miljoner kr. Tar vi 15% årlig totalavkastning så blir slutvärdet ca 6,8 miljoner kr men för mig räcker båda summorna helt klart för att kunna leva ett gott liv som pensionär vid ca 60 år.

Fan - hade jag vetat allt detta när jag var i 20 års åldern så skulle jag varit pensionär redan idag. 😊

MiljonMåls spartips hittar du här.

Nedanstående är en annons:
Casha in bonusar
Genom att klicka på mina värvningslänkar nedan så får du bonusar som gör att du raskt kan öka på din återbäringssumma från Cashbacksidorna.
Refunder - Du får 50kr när du köper för mer än 100kr genom Refunder.
Bonusway - ger dig 100:- i bonus när du har gjort dina första köp.
Cashbackshopping - Får både du och jag 25kr i bonus.
Mybonus - Du 50kr i bonus när du blir medlem och gör dina första köp.

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från Pixabay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar