onsdag 5 december 2018

Månadsrapport November 2018

Äntligen nådde jag mitt mål om att nå 500000kr i totalt värde vid årets slut och just nu ligger summan precis och skumpar på gränsen. November var en ganska usel börsmånad och uppgången drivs av mitt sparande och inte av portföljen. I Januari ska vi på en längre resa till Vietnam och under december ska vi föra över en ganska stor summa till Vietnam så det kan ändå bli ganska så svårt att nå målet till årsskiftet, speciellt om börsen skulle fortsätta stöka till det.

Starbreeze gick rejält dåligt och igår kom sista stöten som fick bägaren att falla över då bolaget ansöker om en rekonstruktion. Jag har ägt aktien (eller O3 Games som det hette då) sedan innan IT- kraschen och så jag inte hade någon aning om vad mitt inköpsvärde var valde jag låta aktierna ligga kvar i aktiedepån. Nu i efterhand borde jag såklart ha sålt aktierna och betalat in skatten. Jag får se det som en sista rest av galenskaperna under IT-bubblan.

Strategin framöver är att utöka investmentbolagen och att med hjälp av de 4 strategier som jag skrivit om förut få en överavkastning mot att endast äga bolagen och lägga i byrålådan. Jag tror att denna strategi passar mig bäst då den är ganska så passiv men ändå tillåter mig att göra lite köp och försäljningar då och då. Jag har älskat att läsa och följa investmentbolagen under många år men sällan har jag investerat i dem. Tittar man i backspegeln har detta varit väldigt dåligt då jag säkerligen skulle ha varit mångmiljonär om jag investerat i de aktiebolag som jag gillat och följt.

Mer om min strategi kan du läsa i detta inlägg.

Mina investeringar i spelbolagen Cherry och Global Gaming visade sig vara riktigt lyckade och de hjälpte till att hålla portföljerna någorlunda flytande. Jag har fortfarande inte sålt av något men det kan hända att någon försäljning kommer att ske innan nyåret för att investera mer i investmentbolagen istället.

Under månaden började jag även sälja av Latour aktier när premien nådde ca % och det har skett i omgångar knappt aktier per gång. När detta skrivs äger jag fortfarande aktier i Latour men kommer troligen sälja av mer om premien håller sig vid % eller mer. Skulle premien försvinna helt eller vi når rabatt igen kommer jag att köpa på mig Latour aktier igen.

Under månaden valde jag även att bytt mitt och frugans mobilabonnemang till Vimla och därmed sparar jag 528kr per månad och denna summa kommer att läggas till i mina månadsinsättningar framöver.

Annons:
Använder du min Vimla värvningslänk och tecknar ett billigt abonnemang med dem får både du och jag 10kr/rabatt i månaden så länge vi är kunder hos Vimla. Du kan sedan göra samma sak med dina vänner och släktningar och eventuellt komma ner till 0kr/mån för ditt Vimla mobilabonnemang.

Resultat November

Totalt portföljvärde: 162.192 kr
Likvider bankkonton: 328.025 kr
4Spar konto: 10.450 kr
Totalt värde: 500.667 kr

Insättning ISK: 4110 kr
Totala insättningar: 204.889 kr
(Varav Golfstar + Sushirullen: 9.700 kr)

MiljonMåls spartips hittar du här.

Casha in bonusar
Genom att klicka på mina värvningslänkar nedan så får du bonusar som gör att du raskt kan öka på din återbäringssumma från Cashbacksidorna. Nästan som Gratis pengar!
Refunder - Du får 50kr när du köper för mer än 100kr genom Refunder.
Bonusway - ger dig 100:- i bonus när du har gjort dina första köp.
Cashbackshopping - Får både du och jag 25kr i bonus.
Mybonus - Du 50kr i bonus när du blir medlem och gör dina första köp.

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från Pixabay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar