torsdag 29 november 2018

Sålt Latour igen



Igår sålde jag en liten del av mina och sonens Latour aktier då premien mot substansvärdet har gått upp en aning senaste tiden. Enligt ibindex.se ligger premien just nu på mer än 8% och är högst bland alla investmentbolag på börsen.

Latour har dock handlats med klart högre premie än så men för bara någon månad sedan handlades aktien med rabatt. Som jag skrivit tidigare är en av mina strategier att köpa investmentbolag som värderas till substansvärdet men helst med en bra rabatt och eventuellt sälja om aktien börjar värderas högre än vad det gjort historiskt.

Latour är ett investmentbolag med en enormt fin historik och som har gett sina aktieägare en väldigt fin avkastning över tiden och planen är att äga bolaget under väldigt lång tid. Min strategi innebär dock att jag ska försöka öka avkastningen ännu mer genom att ibland vikta ner och ibland vikta upp. Jag har tidigare sålt av Latour, Creades och Öresund när de värderades med en väldigt hög premie och det visade sig vara en lyckad strategi. Detta kommer troligen inte fungera varje gång men jag tror att det ska kunna ge mig en högre avkastning gentemot om jag bara skulle köpa och ligga still.

MiljonMåls spartips hittar du här.

Nedanstående är en annons:
Casha in bonusar
Genom att klicka på mina värvningslänkar nedan så får du bonusar som gör att du raskt kan öka på din återbäringssumma från Cashbacksidorna.
Refunder - Du får 50kr när du köper för mer än 100kr genom Refunder.
Bonusway - ger dig 100:- i bonus när du har gjort dina första köp.
Cashbackshopping - Får både du och jag 25kr i bonus.
Mybonus - Du 50kr i bonus när du blir medlem och gör dina första köp.

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från Latour.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar